تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

ضرورت جذب سرمایه گذاری خارجی در صنعت پتروشیمی رگبار باران از دوشنبه در تهران اقدامات شهرداری تهران برای برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی افزایش کرایه‌های حمل و نقل عمومی از امروز اعلام نرخ جدید بهره بین بانکی افزایش شدید نرخ‌ رهن و اجاره در بازار مسکن در تهران رکورد صادرات نفت به بالاترین میزان ۶ سال اخیر جزئیات مصوبه اصلاح قانون مجازات اسلامی توسعه کمربند سبز تهران در سال جاری غربالگری بیماری SMA از امسال علائم هشداردهنده حمله قلبی انتقاد از روش محاسبه سبد معیشت کارگران افزایش سقف تراکنش بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان شتاب احیای بناهای تاریخی با مشارکت مردمی ضرورت ارائه گزارش عملکرد سه ساله مدیریت شهری به شورا ورود اولین سری اتوبوس‌های برقی به کشور ناهماهنگی در اشتراک گذاری داده‌های اکتشافی رشد ۵.۵ درصدی تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲ تمدید مهلت ثبت‌نام‌ کارت بلیت مترو خبرنگاری تا ۱۵ اردیبهشت‌ برق سبز، راه حل کمبود گاز صنایع ضرورت اجرای سیاست تک نرخی شدن ارز تشدید رکود فولاد ایران با تداوم محدودیت‌های چین اعلام جزییات کاهش ساعت کار کارمندان موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی تعویق در زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی کاهش سرانه حفاظت و مرمت بناهای تاریخی تغییر رنگ پل طبیعت به مناسبت روز جهانی هموفیلی ضرورت اقدام جهادی برای ساخت واگن‌ها راهکارهای تخصصی برای مدیریت وزن کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها جدیت مصدومیت ستاره استقلال کمبود شدید نیروی کار در بخش دولتی و خصوصی معادن ایران در انتظار رتبه ۷ تولید فولاد جهان تداوم کاهش نرخ بهره بین بانکی در سال جدید کاهش شدید تعداد معادن در حال بهره‌وری بهره‌برداری از ۱۲ طرح پتروشیمی تا پایان سال

0

راه‌اندازی خانه‌های محیط زیست برای مردمی‌سازی محیط زیست/ نظر رییس سازمان محیط زیست درباره راه‌آهن رشت- آستارا

  • کد خبر : 119560
  • 17 خرداد 1402 - 21:17
سلاجقه گفت: ارزیابی پروژه رشت - آستارا طی سال ۱۳۷۸ به سازمان ارسال شد البته هنوز جوانب مختلف زیست‌محیطی این طرح در حال بررسی است.

افق تهران به نقل از پایگاه خبری گیل فام ، علی سلاجقه در نشست خبری هفته محیط زیست که در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، در ابتدای نشست در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی زیست‌محیطی راه آهن رشت- آستارا گفت: صدور و عدم صدور مجوز‌ها یکی از بحث‌های اساسی محیط زیست است. ارزیابی پروژه رشت – آستارا طی سال ۱۳۷۸ به سازمان ارسال شد البته هنوز جوانب مختلف زیست‌محیطی این طرح در حال بررسی است.

وی افزود: در آخرین بحث چندین مورد وجود داشته و همه ما تلاش می‌کنیم در راستای توسعه کشور حمایت‌های لازم را داشتیم. همکاران گزینه‌های بسیاری را ارائه دادند که به‌صورت تونل و خط ریلی باشد و بحث‌های رفت و برگشتی وجود دارد و آنچه که در مرحله اقدام مورد تایید کارشناسان واقع نشود، انجام نمی‌شود و ارزیابی زیست‌محیطی همیشه برای تمامی پروژه‌ها و اقدامات در اولویت بوده است.

سلاجقه افزود: سامانه ارزیابی زیست‌محیطی برای شفاف‌سازی ایجاد شده است و مردم می‌توانند تمام مراحل پروژه را در آن سامانه ملاحظه کنند. تمام گزارش‌ها در آن سامانه قرار می‌گیرد و مردم می‌توانند در آن اظهار نظر کنند و نظرات کارشناسی خود را قرار دهند و به‌طور قطع از آن دیدگاه‌ها استفاده لازم را خواهیم برد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست بااشاره به رویکرد و فرامین مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست و اینکه محیط زیست مسئله تجملاتی و سیاسی نیست و حیات مردم به آن وابسته است و باید از سوی مردم و حکمرانی مورد توجه قرار گیرد این را هم گفت: در دولت مردمی و انقلابی هیچ پروژه و طرحی در کشور بدون مجوز محیط زیست انجام نمی‌شود. زیرساخت‌هایی در بعد اقتصادی باید شکل می‌گرفت و اقتصاد برای پویا شدن و حل معضلات کشور نیاز به توسعه دارد. کم‌توجهی‌هایی که به محیط زیست و معیشت مردم برخی مناطق شده ناشی از عدم توسعه است.

راه‌اندازی خانه‌های محیط زیست برای مردمی‌سازی محیط زیست

وی افزود: کمتر جلسه‌ای در هیات دولت است که مسئله محیط زیست در آن مطرح نشود. اصل ۵۰ قانون اساسی حفاظت از محیط زیست را وظیفه تک تک مردم و دولت می‌داند، ولی ما چندان به نقش مردم در این زمینه توجه نداشتیم. خانه‌های محیط زیست به عنوان یکی از شقوق اثبات مردمی – انقلابی بودن این دولت و در راستای مردمی‌سازی محیط زیست بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی با نظارت مدیران کل و با رعایت ضوابط و دستور العمل ابلاغی در ادارات کل، مدارس، مساجد، کارخانه ها، دانشگاه‌ها و… ایجاد شده است و به‌صورت دوره‌ای عملکرد این خانه‌ها توسط سازمان حفاظت محیط زیست ارزیابی می‌شود. این خانه‌ها با رعایت الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی برای مردمی‌سازی محیط زیست فعالیت می‌کنند.

سلاجقه ادامه داد: بیش از ۲۴۰۰ روستا در کشور داریم که در مناطق چهارگانه محیط زیست قرار دارند و نشست‌های مستمر در این مناطق برگزار می‌شود تا مردم احساس نکنند که محیط زیست مانع زیست آن‌ها در آن مناطق شده است و ما برای معیشت پایدار آن‌ها تلاش می‌کنیم.

ارسال لایحه حفاظت مشارکتی محیط زیست به مجلس

وی افزود: موضوع مهم دیگر حفاظت مشارکتی است که مردم باید در کنار محیط زیست باشند و در این زمینه لایحه مشارکتی را سازمان به مجلس فرستاده و در این زمینه مردم در تکثیر گونه‌های کمیاب و حفظ زیستگاه مشارکت می‌کنند و رضایتمندی خوبی در میان آنان به وجود می‌آید بنابراین محیط زیست را به عنوان یک زیرساخت مهم می‌دانند و برای حفاظت از آن تلاش می‌کنند.

سلاجقه ادامه داد: از بعد نیرو‌های انسانی اقدامات مناسبی انجام شده و سرجمع بودجه سازمان محیط زیست میانگین ۴۲ درصد و به طور کلی ۶۶ درصد افزایش داشته یعنی حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان در ۱۴۰۲ برای ادارات هزینه می‌شود و در بعد اجرا دستگاه‌ها و ادارات به‌صورت نسبتا مطلوب وظایف خود را انجام می‌دهند.

در استان‌های شمالی کشور مکان‌یابی برای دفع زباله بسیار مشکل است

رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره پسماند‌های شمال کشور و آلودگی‌های ناشی از آن‌ها اظهار کرد: این موضوع برای دولت و قوای سه‌گانه یک مسئله بسیار مهم است. موضوعات کاملا بررسی شد و تلاش برای ساماندهی پسماند سراوان یک نمونه کامل از اقدامات سازمان است که به‌صورت ماهیانه جلساتی برگزار می‌شود و تمام استانداران و مدیران مربوطه در این جلسات شرکت می‌کنند و عدم ورود پسماند به آن مجموعه، ایزوله کردن آن از مجموعه‌های اطراف، عدم نشت آلودگی حاصل از آن به آب‌ها و … از جمله عواملی است که در این جلسات مطرح می‌شود. شهرداری رشت باید اقدامات مورد نیاز خود را انجام دهد و از جمله مشکلات در این راستا تعویض کمتر از یک ساله شهرداران رشت است که اقدامات را کند می‌کند. امیدواریم مشکل پسماند سراوان به‌زودی مرتفع شود. در استان‌های شمالی کشور مکان‌یابی برای دفع زباله بسیار مشکل است و گاز متانی که در آن منطقه تجمع می‌کند، باعث می‌شود محدودیت‌های بسیار زیادی برای این منطقه وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: ضرورت مکان‌یابی به تصویب رسیده‌است و تنها محل مناسب باید انتخاب شود سپس پسماند در آن منطقه دفن شود و در مسئله زباله‌سوزی که اقدامات آن در حد ۴۰ درصد در منطقه سراوان به نتیجه رسیده است.

سلاجقه درباره دستگیری متهمان در سازمان محیط زیست در سازمان طی ماه‌های گذشته گفت: طبق اصلی که دولت مردمی انقلابی دارد و قولی که به مردم داده فساد ستیزی از اولویت‌ها و اقدامات مهم است که باید کشف و برخورد شود و آنچه که اتفاق افتاد توسط دستگاه‌های ذیربط بوده و کسانی که دستگیر شدند، پس از پیگیری آزاد و در شغل خود مشغول هستند و از نظر ما چگونگی دستگیری بسیار مهم است که حرمت افراد حفظ شود. باید دستگاه‌های مسئول توضیحات کامل دهند که چه اتفاقی افتاده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره جوان‌گرایی در حل مشکلات محیط‌زیستی گفت: به شجاعت جوانان و توان آن‌ها بسیار اعتقاد داریم و در سازمان به این موضوع توجه ویژه داریم. نگاه ما به داخل سازمان است تا نیرو‌های انسانی اگر ظرفیت داشته باشند، تمام مراحل مدیریتی را طی کنند. حدود ۴۵۰ نفر از مدیران سازمان را بررسی کردیم که شایستگی مدیریتی دارند و درصدد جایگزینی مدیریتی هستیم.

وی درباره مسئله مردمی‌سازی محیط زیست و سازمان‌های مردم‌نهاد گفت: ما با سمن‌ها ارتباط تنگاتنگی داریم. خیلی از نیرو‌های جهادی سازمان در حوزه خاصی فعالیت می‌کنند و در حوزه محیط زیست اطلاعات چندانی ندارند و معاونت آموزشی برنامه‌های آموزشی جهت ارتقای آن‌ها دارد چرا که مشتاقانه پا به پای محیط زیست هستند و فعالیت می‌کنند و در تلاشیم در کشور این مشارکت‌ها را توسعه دهیم.

چه خبر از حقآبه هامون؟

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره تنش‌های آبی تالاب هامون گفت: هیئت حاکمه افغانستان به مسئله حسن همجواری بی‌توجه است که این مورد ناشی از دخالت دولت‌های دیگر است، اما خوشبختانه خودشان هم به این نتیجه رسیده‌اند که مشکل باید از طریق مذاکرات حل شود. ما به هیچ وجه از حقآبه مردم‌مان نمی‌گذریم و از تمام ظرفیت‌ها برای پیگیری حق مردم شریف سیستان استفاده می‌کنیم.

سلاجقه درباره اقدام قوه قضائیه در برخورد با مدیران متخلف در زمینه اجرای قانون هوای پاک گفت: هرجا قصوری باشد باید برخورد شود و در این زمینه با قوه قضائیه همکاری خوبی داریم. آلودگی هوا یک مسئله چندوجهی است که پیش از همه وزارتخانه‌های کشور، نیرو، صمت و جهاد کشاورزی باید اقدامات لازم را انجام دهند. سازمان هم به عنوان ناظر وظایف خود را انجام داده است و گزارش‌ها را به‌طور مداوم برای دستگاه‌های مربوطه ارسال می‌کند.

وی درباره مجوز‌های زیست‌محیطی برای پروژه‌ها اظهار کرد: مجوز سازمان محیط زیست آخرین مجوزی است که صادر می‌شود و در صورت عدم تایید این سازمان از عملکرد یک پروژه تمام مجوز‌های پیشین لغو می‌شود. در این دولت مکان‌یابی چند پروژه انجام شده و در مقابل آن‌ها ایستاده‌ایم و دیوار محیط زیست اتفاقا در برابر پروژه‌های ضد محیط زیست بلند است. آنچه که در بعد پروژه رشت – آستارا وجود دارد ارزیابی زیست محیطی آن به سازمان از سال ۷۸ ابلاغ شده است و اقدامات رفت و برگشتی آن در حال انجام است. در ابتدا باید قرارداد بین ایران و روسیه بسته می‌شد چرا که تا قراردادی نباشد پروژه‌ای نیست که بخواهیم برای آن مجوزی صادر کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه استعلام برای مجوز طولانی است، گفت: سامانه‌های متعددی در سازمان فعال است و ما سامانه‌های متعددی در سازمان داریم که حدود ۲۶ سازمان در سامانه فعال هستند و اصل بر شفافیت است، اما شفافیت در حد مناسب برای مردم نه اطلاعاتی که در اختیار دشمن قرار گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان

پوریا فرهش

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=119560
  • 4 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.