تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

انتقاد از روش محاسبه سبد معیشت کارگران افزایش سقف تراکنش بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان شتاب احیای بناهای تاریخی با مشارکت مردمی ضرورت ارائه گزارش عملکرد سه ساله مدیریت شهری به شورا ورود اولین سری اتوبوس‌های برقی به کشور ناهماهنگی در اشتراک گذاری داده‌های اکتشافی رشد ۵.۵ درصدی تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲ تمدید مهلت ثبت‌نام‌ کارت بلیت مترو خبرنگاری تا ۱۵ اردیبهشت‌ برق سبز، راه حل کمبود گاز صنایع ضرورت اجرای سیاست تک نرخی شدن ارز تشدید رکود فولاد ایران با تداوم محدودیت‌های چین اعلام جزییات کاهش ساعت کار کارمندان موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی تعویق در زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی کاهش سرانه حفاظت و مرمت بناهای تاریخی تغییر رنگ پل طبیعت به مناسبت روز جهانی هموفیلی ضرورت اقدام جهادی برای ساخت واگن‌ها راهکارهای تخصصی برای مدیریت وزن کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها جدیت مصدومیت ستاره استقلال کمبود شدید نیروی کار در بخش دولتی و خصوصی معادن ایران در انتظار رتبه ۷ تولید فولاد جهان تداوم کاهش نرخ بهره بین بانکی در سال جدید کاهش شدید تعداد معادن در حال بهره‌وری بهره‌برداری از ۱۲ طرح پتروشیمی تا پایان سال اختصاص نیمی از بودجه ۱۴۰۳ به حمل و نقل عمومی ضرورت اجرای طرح تقسیم تهران آغاز ثبت‌نام متقاضیان ترمیم نمره از اول اردیبهشت تغییر رقم دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی برای مرمت کاهش تعداد معادن فعال کشور بانک‌ها مشمول تعطیلی پنجشنبه‌ها اصلاح موادی از لایحه تجارت در مجلس آخرین مهلت کودکستان‌ها برای محاسبه شهریه مواد غذایی مفید برای سلامت مو ضرورت جلوگیری از طغیان سفید بالک‌ها در پایتخت

3

لایحه حجاب قدرت بازدارندگی ندارد

  • کد خبر : 118796
  • 09 خرداد 1402 - 13:52
لایحه حجاب قدرت بازدارندگی ندارد
در اجتماع مطالبه‌گران حجاب، سخنرانان و شرکت‌کنندگان با لایحه حجاب مخالفت کرده و این لایحه را مؤثر و بازدارنده ندانسته و خواستار اعمال اقتدار بیشتر در این خصوص شدند.

به گزارش سرویس اجتماعی افق تهران؛  همایش مردمی مطالبه‌گری عفاف و حجاب، ۸ خرداد در حسینیه مجتمع سرچشمه با حضور جمع کثیری از مردم برگزار شد. در این مراسم که به دعوت ۸۰ تشکل مردمی برگزار شد، خانم حاجی حسینی، نماینده تشکل‌ها و از فعالان حوزه حجاب، گفت: آنچه موجب شده اینجا جمع شویم و مطالبه کنیم، وضعیت ولنگاری است که در جامعه به صورت رها خارج از قوانین نظام، ساحت جامعه را آلوده کرده است. طی دو سال گذشته که دوستان ما مطالبات خود را از مسئولان در حوزه اجرای قوانین حجاب از ۳۲ دستگاه مطالبه کردند، مسائلی از سوی مسئولان مطرح شد که در اینجا به برخی مسائلی که مسئولان مطرح کردند پاسخ می‌دهم.

وی، فراهم کردن طهارت اجتماعی برای زنان و مردان را بار بر زمین مانده عنوان کرد و گفت: مسئولان می‌گویند حجاب مسئله‌ای است که نیازمند کار فرهنگی است و با قانون و اجبار محقق نمی‌شود. من شما را به شرایط اول انقلاب ارجاع می‌دهم. ۲۲ بهمن ۵۷ انقلاب پیروز شد، ۱۶ اسفند یعنی ۲۴ روز بعد قبل از اینکه انقلاب ساختار پیدا کند و نهادها شکل گرفته و قانون اساسی از مردم رأی بگیرد و در شرایط اجتماعی و سخت آن روز و شرایط امنیتی کشور حضرت امام در خصوص نحوه حضور اجتماعی زنان می‌فرمایند که داشتن حجاب از ملزومات حضور اجتماعی زنان است. آن زمان ۱۵ هزار زن یک هفته ناپایداری اجتماعی در کشور ایجاد کردند تا امام از حرف خود بازگردند که امام می‌فرمایند امر همان است که بود و از این موضع عقب‌نشینی نمی‌کنند.

وی ادامه داد: سال ۹۷ فعالان مردمی حجاب خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم که ایشان این خاطره را بیان کردند و فرمودند که در دوران جنگ دیویم که این فرمان امام چه قدر اهمیت داشت که اگر انجام نمی شد کسی برای رفتن به جبهه نمی ماند.

این فعال حوزه حجاب اضافه کرد: توسعه ولنگاری در جامعه پاشنه اشیل امنیت ملی و اجتماعی است. می‌خواهیم به مسئولان بگوییم که فکر می‌کنید با اجرای قانون حجاب، جامعه دوقطبی می‌شود؟ درصد مکشفه‌ها به حدی نیست که آن‌ها را قطب خطاب کنید. ما نگران وضعیت خانواده هستیم. ولنگاری کانون خانواده را در معرض فروپاشی قرار داده است، ما مادران نگرانیم. بیش از پنج سال است تئوریسین‌های آمریکا و انگلیس می‌گویند جنگ سخت و نرم برای جامعه ایران لازم نیست فقط با افزایش ولنگاری، شهروند آمریکایی با پول مردم ایران ساخته می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر طهارت جامعه به دلیل ولنگاری از بین برود، چیزی به اسم انقلاب اسلامی باقی نمی‌ماند. نمی‌گوییم کار فرهنگی نشود، اما در قبال سناریوی قسم‌خورده دشمنان نظام اسلامی با جنگ ترکیبی، نباید صرفاً مسئله حجاب فرهنگی تلقی شود. حرف اساسی ما با مسئولان این است که اگر دست نجنبانید و با ولنگاری مقابله نکنید و به همان اندازه که دشمن سرمایه‌گذاری کرده فعالیت نکنید، چیزی به اسم نظام اسلامی باقی نمی‌ماند. حفظ نظام اسلامی مساوی حفظ عفت اجتماعی است. جامعه را به آموزه‌های دینی بازگردانید.

وی در خصوص لایحه حجاب نیز گفت: این لایحه اگر اجرا شود، یک فرد برهنه ۱۰۰ روز وقت دارد در جامعه بگردد تا در خصوص او قانون اجرا شود. پیشنهاد ما این است که افرادی که سر شبکه هستند، به عنوان مجرم با آن‌ها برخورد شود. اما در کنار این افراد، با مردمی مواجه هستیم که غیر سازمان یافته به دلیل فریب خوردن در جرگه ولنگاران قرار گرفته‌اند. به دلیل اینکه قوه قضائیه استعداد رسیدگی به این حجم از خلاف را ندارد، نمی‌خواهیم این بار به قوه قضائیه تحمیل شود.

حاجی حسینی ادامه داد: حکومت اسلامی موظف است جلوی حرام اسلامی را به گونه‌ای بگیرد که جرم را متوقف کند. لوایحی که ۱۰۰ روز به زن ولنگار فرصت می‌دهد، با وظایف حکمت اسلامی مغایرت دارد. از طرف دیگر طبق نظر امام یک فرد مکشفه هر دقیقه‌ای که در جامعه تردد می‌کند در حکم اضرار به تک تک جامعه است که شأن خانواده را تضعیف می‌کند. در حالی که لایحه حجاب در نهایت چهار تا پنج میلیون این فرد را جریمه می‌کند. آیا برای زمین زدن نظام بارها و بارها پول‌های کثیف وارد کشور نشده است؟ تجارب گذشته را به یاد بیاوریم.

وی خواستار عدم تساهل و تسامح در این خصوص شد و گفت: ما نقدهای جدی به لایحه حجاب داریم. پیشنهاد ما در این خصوص این است که منهای جرم سازمان‌یافته شبکه‌سازی شده که باید با شدت و حدت توسط قوه قضائیه رسیدگی شود، بقیه به فراجا در سایه تخلف واگذار شود و با استفاده از تکنولوژی و بدون دخالت افراد مراحل مختلف این تخلف گزارش شود. دوربین اول پیامک اول را بزند و مرحله دوم همان روز توسط دوربین دوم اجرا شود. در مورد عابران مسئولان اماکن تجاری باید محرومیت‌های بازدارندگان اجتماعی را اجرا کنند و با متخلف برخورد کنند. یعنی فرد مکشفه که از خانه بیرون می‌آید بداند پایان روز که چند خیابان را گشته، اعتبار پاسپورت، کارت بانکی، استفاده از مترو و… را از دست داده است.

در ادامه حاضران خواستار پس گرفتن لایحه حجاب شدند؛ همچنین اجرای سرود دختران حاج قاسم بخش دیگر این برنامه بود.

سعید قاسمی، از فرماندهان دفاع مقدس نیز در این مراسم با اشاره به مراحل فتح خرمشهر، گفت: در مرحله دوم عملیات کل سپاه و ارتش به این نتیجه رسیدند که نمی‌توانند خرمشهر را فتح کنند. سردار رضایی و صیاد شیرازی نزد امام رفتند و گفتند نمی‌توانیم عملیات آزادسازی خرمشهر را ادامه دهیم. امام راحل توجیهات نظامی را شنید و گفتند تا توکل شما چه قدر باشد.

وی افزود: احمد متوسلیان این جمله را به بچه‌ها انتقال داد و نیروهای گردان‌ها به حدی از این جمله تأثیر گرفتند که اگر دماوند در مقابلشان بود، قادر بودند آن را جابجا کنند. این جمله طلایی که خرمشهر را خدا آزاد کرد، متعلق به این است.

قاسمی افزود: ۴۰ سال بعد خلف صالح امام راحل در جمع شما صحبت کرد و گفت خرمشهرها در پیش داریم. خشم مقدس را نگه دارید.. فتنه‌ای که رخ داد برای گرفتن خاکریز حجاب بود. نبرد آخرالزمانی ما نه با آمریکا و نه با اسراییل است بلکه با اسلام آمریکایی است که به شب قدر غیرت انقلابی شما فرو خواهد ریخت. ما داعش داخلی داریم که اتوکشیده و با کراوات و عمامه هستند‌.

وی خطاب به سران سه قوا گفت که لایحه حجاب در قد و قواره نظام ما نیست.

حجت‌الاسلام حمید رسایی نیز در این جمع گفت: ای کاش در این مراسم مسئولان هم حضور پیدا می‌کردند و می‌گفتند که درد شما درد ما هم هست و به مردم دلداری می‌دادند. مهم‌ترین پیام این جلسه این است که مسئولان ما در دفاع از مبانی انقلاب پشت سر شما هستیم و اگر در این راه تلاش کنید خدا هم به شما کمک می‌کند و ما نیز از شما حمایت می‌کنیم.

وی ادامه داد: گفته می‌شود شما در وضعیت اقتصادی فعلی چرا بر حجاب اصرار دارید. برخی می‌گویند اقتصاد بر حجاب اولویت دارد. این تهمت است که می‌گویند تندروها قانون را قبول ندارند و می‌خواهند روش خلخالی اول انقلاب را اکنون اجرا کنند. به ما تندرو نگویید. دوگانه اقتصاد و فرهنگ غلط است، هرکدام در جای خود اهمیت دارد بسیاری از ناکامی‌های ما در اقتصاد به دلیل مسائل فرهنگی است. ۱۰ سال نام گذاری سال بر پایه اقتصاد بوده است اما وقتی کرونا شیوع پیدا کرد، کسی نگفت اولویت با اقتصاد است و بازار و تجمع و … تعطیل شد، چون همه قبول داشتند کرونا اولویت بود.

حجت‌الاسلام رسایی ادامه داد: کسانی که می‌گویند اولویت اقتصاد است، نمی‌فهمند که ترویج بی حجابی یعنی تزلزل بنیان خانواده. وقتی هدف کلان ما فرهنگ است راهبردها مسیر رسیدن است، قرار نیست به راهبردها بر هدف اولویت داده شود. فرهنگ بر اقتصاد برتری ارزشی دارد. قرآن می‌گوید منافقان هر وقت قدرت پیدا کنند اقتصاد و فرهنگ را هدف قرار می‌دهند و وقتی مؤمنان تمکن پیدا کنند، نماز به پا می‌دارند، زکات می‌دهند و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند.

این نماینده مجلس با تأکید گفت: این مخالفت با لایحه قوه قضائیه مخالفت با قانون نیست‌. این یک لایحه است و هنوز در مجلس اعلام وصول نشده است. وقتی موج مخالفت مطرح شد و دولت و قوه قضائیه اشکالات را دیدند، جلوی آن را گرفتند. همین جلسه بر این موضوع مؤثر بود. ما با تدبیر این مسئله مخالف نیستیم. در این جنگ هشت ماهه ما مجروح دادیم وقتی این بی حجاب‌ها را می‌بینیم، نگاه بغض‌آلود به آن‌ها نداریم برخی از آن‌ها مجروح شده‌اند. ما می‌فهمیم با فریب‌خورده باید مدارا کرد.

وی خاطرنشان کرد: مخالفت ما با لایحه حجاب از آن روست که با این لایحه به هدف اصلاح جامعه نمی‌رسیم زیرا لایحه بازدارنده‌ای نیست. مسئله این است که اگر شل بجنبید، اتفاقی که در غرب افتاد در ایران هم می‌افتد. توقع این است که لایحه باید قوی باشد. این لایحه عقب‌نشینی و تنفس مصنوعی به کشف حجاب است. پیام لایحه این است که ما از شما حساب می‌بریم، اقتداری در کار نیست. خطاب من به دادستان است. شما دادستان هستید. در مشهد می‌گویید هر کس در فضای مجازی تشویش اذهان عمومی کند فردا او را بخواهید و بگویید شما این حرف را زده‌اید، دلیل و مدرک بیاورید و اگر دلیل قانع‌کننده نداشت با او برخورد کنید. ولی وقتی امام جماعت یک مسجد تهمت می‌زند که سه نفر که اعدام شدند، بی‌گناه بودند و قوه قضائیه شکنجه می‌کند، شما باید شنبه از آن‌ها دلیل و مدرک بخواهید اما قوه قضاییه هیچ کاری نکرد. مشکل ما اقتدار است، گمشده ما اقتدار است.

مریم معین‌الاسلام، کارشناس زن و خانواده آخرین سخنران این مراسم بود. وی اولین مطالبه این نشست را اینگونه بیان کرد که چرا ۳۲ نهاد مسئول و متولی حجاب که دچار بی‌عملی کامل در عرصه مسئولیت خود شده‌اند، حاکمیت آن‌ها را مقتدرانه به محاکمه نمی‌کشاند.

وی ادامه داد: گفته می‌شود ما این لایحه را مطالعه نکرده‌ایم اما آیا ایراداتی که ما بیان کردیم، نشان دهنده مطالعه نکردن این لایحه است؟ چرا مسئله حجاب در این لایحه مسئولیت یک یا دو نهاد تلقی شده است؟ لایحه موجود تناسبی با وظایف حکومت اسلامی در اجرای حدود ندارد‌.

معین‌الاسلام افزود: لایحه در ایجاد اعتماد در جریان انقلابی موفق نبوده و نگرانی ایجاد کرده است و نتوانسته برای صاحبان اصلی انقلاب اطمینان ایجاد کند، همچنین بازدارندگی نیز ایجاد نمی‌کند. این لایحه قدرت متوقف کردن جرم را ندارد و برای مقابله با عاملان هم هیچ برنامه‌ای ندارد. نقش‌آفرینی پلیس در حد ربات تقلیل پیدا کرده است. مفاد این لایحه عمل به امر دینی امر به معروف و نهی از منکر را متوقف می‌کند و بیش از آنکه برای بی حجابان بازدارنده باشد برای عامران به معروف بازدارندگی دارد و در برابر کسانی که اقدام به ضرب و شتم ناهیان منکر می‌کنند، سکوت کرده است.

وی دیگر اشکالات مربوط به لایحه حجاب را اینگونه عنوان کرد که این لایحه بین کشف حجاب و برهنگی و کسی که روسری ندارد و کسی که کاملاً برهنه است، تفاوتی قائل نشده است. بسیج هم هیچ کاری نمی تواند بکند و اگر دوربین نباشد، هیچ بازدارنده‌ای برای این امر وجود ندارد. آیا دادن جریمه، حجاب را خریدنی نمی‌کند و قشر ثروتمند نمی‌توانندپول بدهد و بی حجاب باشد؟ آیا این امر جامعه را دو قطبی نمی‌کند؟ زیرا از آنجا که فقیر پول ندارد، مجبور است حجاب داشته باشد.

این کارشناس حوزه زنان و خانواده از حاکمیت خواست با قدرت به مسئله حجاب و عفاف ورود کرده و تمام نهادها را درگیر حل این مسئله کنند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=118796
  • 14 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.