تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

انتقاد از روش محاسبه سبد معیشت کارگران افزایش سقف تراکنش بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان شتاب احیای بناهای تاریخی با مشارکت مردمی ضرورت ارائه گزارش عملکرد سه ساله مدیریت شهری به شورا ورود اولین سری اتوبوس‌های برقی به کشور ناهماهنگی در اشتراک گذاری داده‌های اکتشافی رشد ۵.۵ درصدی تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲ تمدید مهلت ثبت‌نام‌ کارت بلیت مترو خبرنگاری تا ۱۵ اردیبهشت‌ برق سبز، راه حل کمبود گاز صنایع ضرورت اجرای سیاست تک نرخی شدن ارز تشدید رکود فولاد ایران با تداوم محدودیت‌های چین اعلام جزییات کاهش ساعت کار کارمندان موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی تعویق در زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی کاهش سرانه حفاظت و مرمت بناهای تاریخی تغییر رنگ پل طبیعت به مناسبت روز جهانی هموفیلی ضرورت اقدام جهادی برای ساخت واگن‌ها راهکارهای تخصصی برای مدیریت وزن کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها جدیت مصدومیت ستاره استقلال کمبود شدید نیروی کار در بخش دولتی و خصوصی معادن ایران در انتظار رتبه ۷ تولید فولاد جهان تداوم کاهش نرخ بهره بین بانکی در سال جدید کاهش شدید تعداد معادن در حال بهره‌وری بهره‌برداری از ۱۲ طرح پتروشیمی تا پایان سال اختصاص نیمی از بودجه ۱۴۰۳ به حمل و نقل عمومی ضرورت اجرای طرح تقسیم تهران آغاز ثبت‌نام متقاضیان ترمیم نمره از اول اردیبهشت تغییر رقم دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی برای مرمت کاهش تعداد معادن فعال کشور بانک‌ها مشمول تعطیلی پنجشنبه‌ها اصلاح موادی از لایحه تجارت در مجلس آخرین مهلت کودکستان‌ها برای محاسبه شهریه مواد غذایی مفید برای سلامت مو ضرورت جلوگیری از طغیان سفید بالک‌ها در پایتخت

1

تعیین سقف ۲۵درصدی اجاره‌بها مسکن

  • کد خبر : 117972
  • 26 اردیبهشت 1402 - 10:45
تعیین سقف ۲۵درصدی اجاره‌بها مسکن
در حالی که سقف افزایش اجاره بها در تهران ۲۵ درصد و در سایر شهرها بیست درصد تعیین شده است گزارش‌های میدانی حکایت از افزایش عجیب و غریب اجاره بها در تهران دارد.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران؛ زهرا علی‌اکبری- رشد اجاره بها هر چند در آمارهای رسمی روشن نیست و بانک مرکزی پنج ماه است که میزان رشد قیمت مسکن و اجاره‌بها را اعلام نمی‌کند اما بررسی‌ها حکایت از افزایش نرخ اجاره‌بها حتی بیش از صد در صد در برخی مناطق شهری دارد.

حالا به نظر می‌رسد گرانی مسکن در حال تغییر شکل زندگی مردمان در شهرهای بزرگ است. گزارش‌های منتشر شده از زبان برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس حکایت از تغییر نوع سبک زندگی دارد؛ از پشت‌بام خوابی تا خانه‌های اشتراکی میان خانوارها متاهل.

آسیب‌های چنین سبک زندگی بی‌تردید در آینده فضای جامعه ایران را تحت تاثیر قرار خواهد داد اما این همه ماجرا نیست. افزایش بدمسکنی از طریق زندگی در حلبی‌آبادها نیز اتفاق تلخ دیگری است که برخی نسبت به آن هشدار داده‌اند.

نکته مهم اینجاست که از سال ۱۳۸۶، محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور وقت ایران با راه‌اندازی طرح عظیم مسکن مهر به تمام ایرانیان وعده خانه‌دار شدن داد و با در اختیار قرار دادن زمین‌های اطراف شهرهای بزرگ شروع به ساخت خانه در اطراف تهران و تمامی شهرهای کشور کرد اما نتیجه این شده است که از پس شانزده سال، نه تنها بحران مسکن در ایران حل نشده بلکه ابعاد این بحران روز به روز پیچیده‌تر شده و حالا حتی بنا بر اعلام بیت‌لله ستاریان، کارشناس مسکن حلبی‌آبادها در حال رشد است.

این کارشناس بازار مسکن تاکید کرده است: سالیانه، در کلانشهرها، حدود ۴ درصد به حاشیه‌نشینی در اطراف شهرهای بزرگ افزوده می‌شود، ولی این رقم در دنیا، زیر یک درصد است. شهر تهران سالانه حدود ۴ تا ۵ درصد افزایش حاشیه نشینی دارد که این یک فاجعه است. این یعنی شهر بعد از ۲۰ سال دو برابر بزرگ می‌شود! و حاشیه نشینی تهران بعد از همین ۲۰ سال، برابر خود تهران می‌شود.

او معتقد است علت اصلی کشیده شدن مردم به سمت حاشیه‌نشینی، این است که دخل و خرجشان به هیچ وجه جور در نمی‌آید. درواقع وقتی وضعیت افزایش قیمت‌ها با افزایش حقوق افراد همخوانی ندارد، چاره‌ای به جز ترک شهرهای گران قیمت و بزرگ وجود ندارد.

 

آمارهای منتشر شده از سرشماری سال ۱۳۷۵ نشان می‌دهد حدود ۷۳ درصد از مردم دارای خانه ملکی بوده‌اند؛ اما طبق آمار سرشماری سال ۱۳۹۵ وضعیت مسکن ۶۰٫۵ درصد جمعیت به صورت تملکی و ۳۰٫۷ درصد به صورت رهن یا استیجاری بوده‌است. مابقی در خانه‌های سازمانی و … بوده‌اند.

حالا اما پیرهادی نماینده تهران شمار مستاجران را ۴۰ درصد از جمعیت ایران اعلام کرده است. این امر نشان می‌دهد بازار اجاره در غیاب سازندگان خصوصی و دخالت‌های نزدیک به دو دهه‌ای دولت در حوزه ساخت و ساز به بازاری بسیار رقابتی و گران تبدیل شده تا جایی که بهای اجاره یک خانه معمولی از حداقل دستمزد کارگری فراتر رفته یا با آن برابری می‌کند.

گرانی در بازار اجاره همان‌طور که انتظار می‌رفت زودتر از موعد از راه رسید چرا که بسیاری از مستاجران از ترس گرفتاری در بازار رقابتی تابستان، پیش از موعد در صدد جابجایی برآمدند . همین امر نشان می‌دهد که قیمت اجاره بها چرا زودتر از موعد با رشدی شتابان مواجه گردید.

خبرهای رسیده از بازار اما نشان می‌دهد نه تنها حضور فروشندگان در بازار کم شده بلکه حضور موجرانی که در صدد اجاره واحدهای مسکونی خود هستند نیز کاهش یافته است.

مشاوران ملاک دلیل این اتفاق را تعامل و توافق مستاجران و مالکان می‌دانند و می‌گویند اغلب افراد ترجیح می‌دهند در همان مسکنی که حضور دارند، باقی بمانند و همین امر عرضه ملک به بازار اجاره با به شدت کاهش داده و سبب شده است قیمت‌ها بیش از پیش افزایش یابد .

بسیاری از مشاوران املاک در پاسخ به این سئوال که آیا سقف ۳۵ درصدی برای افزایش اجاره تاثیری در این بازار داشته است یا خیر؟ می‌گویند: نه مستاجران این موضوع را باور دارند نه مالکان .

انتهای پیانم/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=117972
  • 36 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.