به گزارش سرویس شورای شهر افق تهران؛ توسعه حمل و نقل عمومی در دستور کار است و شهرداری تهران در سال جاری بودجه خوبی برای حمل و نقل عمومی در نظر گرفته و قرار است اقدامات خوبی در این حوزه صورت گیرد.
عقب ماندگی جدی در حوزه حمل و نقل عمومی از دوره قبل مدیریت شهری وجود دارد که گفته می شود امسال قرار است فعالیت های صورت گیرد تا بخشی از عقب ماندگی ها جبران شود.
توسعه خطوط مترو، خرید واگن، اتوبوس و غیره در دستور کار است و برنامه ریزی ها لازم صورت گرفته است و بودجه های هم در این زمینه مصوب شده است.
برای پیشبرد امور حمل و نقلی از جمله توسعه شبکه حمل و نقل همگانی، دستگاه های مختلف درگیر هستند و باید دستگاه ها در این زمینه به وظایف خود عمل کنند.
برای سال ۱۴۰۲در بودجه ۶۲۰۰ میلیارد تومان برای تامین اتوبوس در نظر گرفته شده است. همچنین۱۵۰۰ میلیارد تومان برای جایگزینی ون با تاکسی و ۱۳۵۰میلیارد تومان برای بازسازی واگنهای مترو در نظر گرفته شده است.
در خصوص ریز بودجه حمل و نقل عمومی در سال جاری با جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل عمومی و عمران شورای شهر به گفتوگو نشستیم.
در بودجه سال ۱۴۰۲ به مجموع مشکلات حمل و نقل عمومی توجه ویژهای شده است و با یک برنامه گسترده قرار است که به موضوع حمل و نقل عمومی ورود شود تا بتوانیم به مهمترین دغدغه شهروندان پاسخ دهیم. عقبماندگیهای جدی در دوره قبل در بخش حمل و نقل عمومی داریم. ما علاوه بر جبران عقبماندگیها، باید برنامههای جدیدی را هم اجرا کنیم. بر همین اساس شورای سالامی شهر تهران در بودجه پیشنهادی شهرداری برای سال ۱۴۰۲ مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان هم اضافه به بخش حمل و نقل عمومی اختصاص داد و در مجموع بودجه حمل و نقل عمومی به ۲۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید و این عدد در سالهای اخیر بینظیر بوده است.
برای تکمیل زیرساختهای حمل و نقل عمومی برنامههایی وجود دارد. جلسات متعددی با شهرداری، معاونت حمل و نقل عمومی و واحدهای تابعه داشتیم. اولویتها مشخص شده است.
اورهال واگنهای مترو در دستورکار است. با توجه به پیمایش واگنها و حد استاندارد مشخص میشود که کدام واگنها نیاز به نوسازی و بازسازی دارند. نزدیک به ۷۰۰ واگن مترو در تهران نیاز به تعمیر اساسی دارد و ۱۵۵۰ میلیارد تومان برای تعمیرات واگنهای مترو اختصاص داده شده است و در سال ۱۴۰۲، ۵۰ درصد واگنها اورهال میشوند و در سال ۱۴۰۳ هم الباقی واگنها اورهال خواهند شد.
۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس باید اورهال شوند/۱۳۵۰ میلیارد تومان برای بازسازی اتوبوسها بودجه در نظر گرفته شد/عمر مفید برخی از اتوبوسها تمام شده است/تعداد ناوگان کافی نیست/برای کاهش ترافیک باید دسترسی به حمل و نقل عمومی را افزایش دهیم
در بخش اتوبوسرانی حدود ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس باید اورهال شده تا بتوانند به چرخه بازگردند و ۱۳۵۰ میلیارد تومان برای بازسازی اتوبوسها بودجه درنظر گرفتهایم، البته این برای اتوبوسهای دوکابین تککابین است. عمر مفید برخی از اتوبوسها تمام شده و باید با تعمیرات دوباره آنها را به چرخه بازگردانیم.
تعداد ناوگان ناکافی است. اگر بخواهیم سهم حمل و نقل عمومی را افزایش و ترافیک سنگین را کاهش دهیم، باید دسترسی به حمل و نقل عمومی را افزایش دهیم تا قدری ترافیک و آلودگی هوا کاهش یابد. کاهش آلودگی هوا به عنوان یک مسئله جدی است و باید سیاستهای تشویقی داشته باشیم. توسعه ناوگان اتوبوسرانی و مترو در اولویت اصلی است. ما باید بازسازی و اورهال را انجام دهیم و در مرحله بعد وارد توسعه شویم.
۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس جدید (تککابین، دوکابین، سه کابین) در نظر گرفتهایم. البته دولت هم قرار است که ۲ هزار دستگاه اتوبوس بدهد. قراردادهایی منعقد شده و قرار است که ساخت اتوبوسها آغاز شود. ما به دنبال این هستیم که از سازندگان داخلی استفاده کنیم. بنابراین باید کمبودها جبران شود. ما اجازه دادیم تا سقف ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان شهرداری تهران اتوبوسهای جدید خریدار کند و قطعا این اتوبوسها بیشتر داخلی خواهند بود.
فکر کنم با بودجهای که امسال در نظر گرفتهایم دیگر نیازی به اتوبوس دست دوم نباشد. ما شاید اتوبوسهای دست دوم را به یک سوم قیمت خریداری کنیم، اما قطعا عمر آنها کمتر است، اما اتوبوسهای جدید بادوامتر و عمر بالاتری خواهند داشت، البته بر اساس مصوبه هیأت دولت اجازه خرید اتوبوس دست دوم داده شده است اما ما ترجیح میدهیم که اتوبوس جدید و تولید داخل خریداری کنیم.
برای تعمیرات اتوبوس و کمک به بازسازی آن حدود ۱۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفتهایم. اتوبوس موضوع مهمی است. یک هزار دستگاه اتوبوس به سن تعمیرات اساسی رسیده و بیش از ۷۰۰ دستگاه اتوبوس خوابیده است و قابلیت دارد که این اتوبوسهای تعمیر و به چرخه بازگردانده شود. قرار است که با مشارکت بخش خصوصی اقداماتی صورت گیرد. بخشی اتوبوس خریداری شده و بخشی هم دولت کمک میکند و در مجموع در سال ۱۴۰۲، ۴ تا ۵ هزار اتوبوس به ناوگان افزوده میشود و بیشتر این اتوبوسها تولید داخل است.
۱۵۰۰ میلیارد تومان برای کمک به خرید ون درنظر گرفتهایم. البته بخشی از پول را مالکان خودرو پرداخت میکنند در واقع ما کمک به خرید میکنیم که این اقدام میتواند کمک خوبی برای جایگزینی ون به جای تاکسی باشد. انشاالله بتوانیم در بخش تاکسیرانی حرکتهای خوبی انجام دهیم.
بودجه برای مطالعه تراموا در نظر گرفته شد/باید تقاضای سفر مورد بررسی قرار گیرد/اگر سناریوی احداث تراموا مطلوب باشد قطعا حمایت میکنیم
شهرداری تهران پیشنهاداتی در خصوص احداث تراموا مطرح کرده است. ببینید باید مطالعات در این زمینه انجام شود و تقاضای سفر بررسی و اینکه این اقدام مقرون به صرفه است باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد. ما بودجهای برای مطالعه در نظر گرفتهایم، اگر گزینهها مناسب باشد و سناریوی احداث تراموا مطلوب باشد قطعا حمایت میکنیم.
مطالعات خط ۸ تا ۱۱ مترو قرار است انجام شود. البته باید این موضوعات در شورای عالی ترافیک هم مورد بحث و بررسی قرار گیرد. ما بودجه ۵۰ میلیارد تومانی برای مطالعات خطوط اختصاص دهیم.
تمامی خطوط از یک تا ۷ در سال ۱۴۰۲ به اتمام رسیده و ما حدود ۱۷۰ و خردهای ایستگاه مترو خواهیم داشت.
ابلاغ به وزارت نفت برای پرداخت پیش پرداخت ۶۳۰ دستگاه واگن/با نگاه خوب شورا و شهرداری تهران ما موفق شدیم بخش زیادی از بودجه را به ماموریت حملونقل اختصاص بدهیم
دولت تمام موافقتهای رسمی را انجام داده و تا آخرین لایههای اداری هم موافقت صورت گرفته و به وزارت نفت ابلاغ شده تا این پول پرداخت شود.
بگذارید یک نکته را همین جا بگویم اگر مترو را گسترش ندهیم هرچه انجام دادهایم بی نتیجه خواهد ماند و به همین دلیل به سمت مترو سازی رفتیم. روزی که کار در شهرداری را آغاز کردم طول خطوط مترو ۷۹ کیلومتر بود و زمانی که مسئولیتم را تحویل دادم به ۳۰۰ کیلومتر رسیده بود و در ادامه قرار شد که باید برای مردم واگن طراحی کنیم و ۱۵۰۰ واگن واگذار شد. با نگاه خوب شورا و شهرداری تهران ما موفق شدیم بخش زیادی از بودجه را به ماموریت حملونقل اختصاص بدهیم .همچنین با کمک دولت پیش بینی های صورت گرفته است.
یک رام قطار ملی که گفته میشود ۸۵ درصد آن تولید داخل است ساخته شده است، این عدد هم خوب است، اما باید تمام تأییدیههای ایمنی اخذ شود و تا زمانی که تأییدیهها گرفته نشود اجازه انبوهسازی نداریم.
منابعی برای این کار اختصاص داده شده و TBM در حال کار است.
ما حدود ۶۰۰ میلیارد تومان برای کمک به خرید موتورسیکلت برقی در نظر گرفتهایم و میخواهیم موتورسیکلت برقی را جایگزین موتورسیکلت کاربراتوری کنیم. اگر بتوانیم به تعداد کافی این موتورها را جایگزین کنیم محدودیتهایی برای تردد موتورسیکلتهای بنزینی در نقاط پرتراکم ایجاد میکنیم و البته ترویج اسکوتر برقی در دستورکار است.
گفته میشود که سالانه بیش از ۶ میلیون نفر به علت آلودگی هوا دچار مرگ زودرس میشوند که ۴٫۵ میلیون نفر آنها به دلیل ذرات معلق کوچکتر از ۲٫۵ میکرون جان خود را از دست میدهند. آلودگی هوا تأثیرات زیادی روی کودکان، زنان باردار، سالمندان، بیماران قلبی و ریوی و… میگذارد. دیاکسیدکربن و نیتروژن از گازهای تهدیدکننده سلامت شهروندان است و میتواند باعث گرفتگی عروق، عفونتهای ریوی و… شود. هزینه ناشی از تبعات آلودگی هوا در کشور بالاست و باید برای رفع آن اقدامات اساسی صورت گیرد. خودروهای فرسوده باید نوسازی شوند. باید حمل و نقل عمومی با رویکرد مترو را توسعه دهیم. خودروهای فرسوده در تهران میتوانند آلودگی زیادی تولید کنند. نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، توسعه اتوبوس و و مترو از جمله راهکاری کاهش آلودگی هواست.
پایان پیام/