تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

اجرای قانون ترمیم حقوق کارکنان شهرداری تهران تاکید بر جلوگیری از تخریب بناهای مجاور کاخ گلستان تعیین تکلیف حقوق کارگران برای سال۱۴۰۳ افزایش سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت فعالیت مراکز منتخب معاینه فنی شهر تهران در روزهای ۱۰ و ۱۲ فروردین صنعت پتروشیمی بر مدار مهار تورم و رشد تولید در سال ۱۴۰۲ تداوم رکود در بازار مسکن افزایش نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۲ درصد پیش بینی وزش باد شدید برای تهران ممنوعیت استخدام رسمی در طول برنامه هفتم تحقق شعار سال نیازمند ثبات در کشور منوعیت ورود گردشگران به برخی مناطق گردشگری ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی اعلام قیمت جدید گوشت و مرغ تاریخ واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی راه‌اندازی خانه روزنامه‌نگاران تا تابستان امسال ممنوعیت نوشیدن آب قبل از خواب ریزش تاج عمارت قاجاری تهران تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق لایحه عفاف و حجاب هنوز در انتظار تأیید شورای نگهبان ضرورت ساماندهی کودکان کار طی ماه‌های آینده بازگشت ۳ ملی‌پوش به تمرین استقلال تشخیص بیماری زوال عقل با اجسام ارتباط درد دست چپ با حمله قلبی مخالفت نکونام با درخواست ملی‌پوشان استقلال اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ بازگشایی درب ورودی «تکیه دولت» به کاخ گلستان مصوبه دولت برای حمایت از تولید و صادرات رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری جزئیات تصمیم شهرداری برای جمع‌آوری پل ۵۰ ساله تهران اعلام تاریخ جدید بازگشایی مدارس بعد تعطیلات عید مهلت استفاده از یارانه جدید وزش باد شدید در تهران اعلام برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اولویت‌های شهرداری تهران در سال جدید اقدامات توسعه‌ای متروی تهران برای۱۴۰۳

3

بحران ارزی را باید در عوامل اقتصادی جست و جو کرد 

  • کد خبر : 114018
  • 25 اسفند 1401 - 21:58
بحران ارزی را باید در عوامل اقتصادی جست و جو کرد 
کارشناس حوزه اقتصادی در خصوص نقش اعتراضات اخیر در بحران ارزی گفت: شاید مسائل اجتماعی و اعتراضات مردمی در مسائل مختلف تاثیر لحظه ای بر متغییر های اقتصادی داشته باشد، اما نباید ریشه یک بحران مالی و اقتصادی را در مسائل اجتماعی دید.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران؛ سیدحسین حسینی گفت: برخی معتقد هستند اعتراضات اخیر بر افزایش بازار ارز و بازارهای موازی اثرگذار بوده است که از نظر پارامترهای اقتصادی تفسیری نادرست خواهد بود و ما را در تحلیل وضعیت دچار اشتباه خواهد کرد.

وی اضافه کرد: برای مثال بالاترین سطح اعتراضات اجتماعی انقلاب ها هستند و انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی و اجتماعی اما هیچگاه پس از پیروزی انقلاب شاهد بحران ارزی یا اقتصادی نبودیم. حتی در دوران جنگ با مشکلاتی مواجه شدیم اما بحران ارزی یا بحران در بازارهای موازی را ندیدیم.

به گفته این کارشناس اقتصادی، یکی از عوامل موثر بر افزایش قیمت ارز و یا به طور کل قیمت ها در بازار، انتظار تورمی است که طی چند هفته پیش کاهش قیمت ها را شاهد بودیم. یعنی جامعه به دلیل نگرانی و یا ایجاد نگرانی، هر لحظه انتظار افزایش قیمت را دارد و به همین دلیل دست به خرید در بازارهای سرمایه ای مانند طلا و ارز می زند که این اقدام به طور تساعدی منجر به افزایش نرخ ها می شود.

حسینی با بیان اینکه موضوع انتظار تورمی مقطعی و سطحی و برای یک دوره کوتاه است، افزود: همانطور که دیدیم طی هفته های اخیر شاهد ریزش قیمت ارزها بودیم که خود ریشه در انتظار تورمی داشت.

این کارشناس مسائل اقتصادی ریشه اصلی مشکلات ارزی و بحران های پی در پی ارزی را ناشی از عوامل موثر بر اقتصاد مانند سرمایه گذاری خارجی، ورود ارز از طریق صادرات و همچنین ثبات در بستر مالی و اقتصادی عنوان کرد و گفت: متاسفانه طی سالهای اخیر به خصوص یک دهه گذشته در حوزه سیاست خارجی و فضا امنیت اقتصادی ضربه های شدیدی به کشور وارد شد.

حسینی ادامه داد: کاهش سطح روابط خارجی سرمایه گذاری در کشور را با چالش مواجه کرد و منابع ارزی را به عنوان پشتوانه اصلی پول ملی کاهش داد. این مسئله با موج های مختلف افزایش قیمت ارز خود را به دولت و مردم تحمیل کرد.

وی همچنین فقدان سرمایه گذاری خارجی در کشور با ارزهای جهانی را یکی دیگر از عوامل بحران ارزی توصیف کرد و گفت: دولت باید برای عبور از بحران ارزی به سمت جلب سرمایه گذاری خارجی برود تا حجم قابل توجهی ارز وارد بازارهای مالی و اقتصاد کشور شود. این نخستین راه است و در علم اقتصاد راه جایگزینی برای آن وجود ندارد.

این استاد پیشین دانشگاه، چین را نمونه بارز این مسئله دانست و گفت: ایران هم همانند چین باید زمینه را برای ورود سرمایه گذاران خارجی فراهم کند تا این سرمایه گذاری پشتوانه اقتصاد و پول ملی باشد و آن را از تکانه های ارزی نجات دهد.

حسینی بار دیگر به اعتراضات اخیر اشاره کرد و گفت: اتفاقات اخیر و هر نوع پدیده اجتماعی دیگر، شاید در ایجاد ناامنی اقتصادی و تزریق انتظار تورمی به خصوص در بازار تاثیرگذار باشد. اما نباید آن را به عنوان متغییر مستقل بحران و یا نوسانات ارزی تلقی کرد.

به گفته او، اعتراضات چندماه گذشته و حتی برخی اعتراضات صنفی و مالی، با وجود آغشتگی به برخی مطالبات اقتصادی و معیشتی، بیشتر از سیاست های اقتصادی اثرپذیر هستند نه اثرگذار. یعنی خود این اعتراضات محصول برخی مشکلات اقتصادی هستند و نمی توانند معلول بحران های مالی باشند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=114018
  • 20 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.