تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

جزئیات طرح یارانه‌ای دولت برای دهک‌های یک تا پنج عبور تولید فولاد ایران از مرز ۳۲ میلیون تن پیش بینی تشدید اوضاع نابسامان یارانه‌ها در سال ۱۴۰۳ دره خرم‌آباد و روستای بیشه در شرف ثبت جهانی ضرورت ترویج فرهنگ دوچرخه سواری در شهر تهران بازسازی و بهره برداری از کوشک امیر سلیمانی بررسی دلایل کمبود دارو در مجلس ضرورت جذب سرمایه گذاری خارجی در صنعت پتروشیمی رگبار باران از دوشنبه در تهران اقدامات شهرداری تهران برای برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی افزایش کرایه‌های حمل و نقل عمومی از امروز اعلام نرخ جدید بهره بین بانکی افزایش شدید نرخ‌ رهن و اجاره در بازار مسکن در تهران رکورد صادرات نفت به بالاترین میزان ۶ سال اخیر جزئیات مصوبه اصلاح قانون مجازات اسلامی توسعه کمربند سبز تهران در سال جاری غربالگری بیماری SMA از امسال علائم هشداردهنده حمله قلبی تایید صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس محکومیت باشگاه پرسپولیس به نشر اکاذیب انتقاد از روش محاسبه سبد معیشت کارگران افزایش سقف تراکنش بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان شتاب احیای بناهای تاریخی با مشارکت مردمی ضرورت ارائه گزارش عملکرد سه ساله مدیریت شهری به شورا ورود اولین سری اتوبوس‌های برقی به کشور ناهماهنگی در اشتراک گذاری داده‌های اکتشافی رشد ۵.۵ درصدی تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲ تمدید مهلت ثبت‌نام‌ کارت بلیت مترو خبرنگاری تا ۱۵ اردیبهشت‌ برق سبز، راه حل کمبود گاز صنایع ضرورت اجرای سیاست تک نرخی شدن ارز تشدید رکود فولاد ایران با تداوم محدودیت‌های چین اعلام جزییات کاهش ساعت کار کارمندان موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی تعویق در زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی کاهش سرانه حفاظت و مرمت بناهای تاریخی تغییر رنگ پل طبیعت به مناسبت روز جهانی هموفیلی

6

استفاده از اطلاعات پایه زمین‌شناسی، راه مقابله با آثار فرونشست زمین

  • کد خبر : 113078
  • 14 اسفند 1401 - 8:24
استفاده از اطلاعات پایه زمین‌شناسی، راه مقابله با آثار فرونشست زمین
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فن‌آوری و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور از فعالان عرصه ساخت و ساز خواست از اطلاعات پایه زمین‌شناسی این سازمان استفاده کنند.     

رضا جدیدی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فن‌آوری و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در خصوص فعالیت‌های سازمان به خبرنگار سرویس مدیریت شهری افق تهران گفت: یکی از اقداماتی که سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در حال انجام آن است تولید اطلاعات پایه زمین‌شناسی و منشأیابی و پایش مخاطرات زمین در کشور است. بررسی‌های علمی منشأ و پایش مخاطرات برعهده این سازمان است. فعالیت‌ها در حوزه مخاطرات طبیعی مانند زمین‌لرزه، فرونشست، گردوغبار، تغییرات اقلیم و آلودگی‌های زیست‌محیطی است که منشأ زمین‌زاد دارد را سازمان زمین‌شناسی نقشه‌های ملی و منطقه‌ای در حوزه‌های یادشده تولید می‌کند. در بحث زمین‌شناسی، مهندسی و مخاطرات هم تهیه نقشه‌ها را در مقیاس‌های مختلف با اولویت محیط‌های شهری و زیستگاه‌های انسانی انجام می‌دهیم.

وی فرونشست زمین را این‌گونه تشریح کرد: در مورد فرونشست چیزی که مطرح است برداشت بی‌رویه از آبخوان‌هاست که منجر به مرگ آبخوان‌ها شده است. برداشت بی‌رویه از آبخوان‌ها باعث می‌شود ظرفیت ذخیره آب خود را از دست بدهد طوری که حتی اگر تغییر اقلیم باعث بارش در ناحیه آبخوان شود، منجر به ذخیره آب نمی‌شود و آن آبخوان به طور کامل از بین می‌رود. به مرور زمان و بر اثر برداشت بی‌رویه یک زمین فشرده خواهیم داشت که هیچ منبع آبی در آن شکل نخواهد گرفت. متاسفانه این پدیده را در ۹۰درصد دشت‌‌های کشور که منطبق با سکونت‌گاه‌های شهری هم هستند، پیش‌روی خود می‌بینند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فن‌آوری و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور افزود: اطراف گسل‌ها مناطق حاصل‌خیز، سرسبز، خوش آب‌وهوا و دارای منابع آبی وجود دارد. جانمایی شهرهای ما از لحاظ روند تاریخی جانمایی شهری هوشمندی نبوده است اما توصیه‌ای که الان می‌شود داشت این است که از اطلاعات پایه زمین‌شناسی در طرح‌های عمرانی و زیرساختی استفاده شود. در اطلاعات پایه زمین‌شناسی کیفیت زمین‌ها و مناطق شهرنشینی از لحاظ مخاطرات طبیعی مشخص شده است و می‌توانیم هم در مقیاس کوچک هم در مقیاس بزرگ به این اطلاعات رجوع کنیم.

جدیدی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر سازمان زمین‌شناسی برای زیرساخت‌های بزرگ کشور مثل راه‌ها، خطوط انتقال نیرو و انرژی و تأسیسات بزرگ عمرانی مشاوره ارائه می‌دهد. توصیه ما در این سازمان برای بقیه افرادی که در زمینه ساخت‌وساز و جانمایی فعالند، این است که از اطلاعات پایه ما استفاده کنند. اطلاعات پایه زمین‌شناسی در کشور هنوز ضمانت اجرایی قانونی ندارد ولی اطلاعات مفیدی است مخصوصاً برای سرمایه‌گذاران. شایسته است افرادی که مایلند سرمایه خود را در یک منطقه بگذارند از این اطلاعات و مشاوره‌های زمین‌شنایان برای سرمایه‌گذاری بهینه و کم‌خطر استفاده کنند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=113078
  • 65 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.