تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

انتقاد از روش محاسبه سبد معیشت کارگران افزایش سقف تراکنش بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان شتاب احیای بناهای تاریخی با مشارکت مردمی ضرورت ارائه گزارش عملکرد سه ساله مدیریت شهری به شورا ورود اولین سری اتوبوس‌های برقی به کشور ناهماهنگی در اشتراک گذاری داده‌های اکتشافی رشد ۵.۵ درصدی تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲ تمدید مهلت ثبت‌نام‌ کارت بلیت مترو خبرنگاری تا ۱۵ اردیبهشت‌ برق سبز، راه حل کمبود گاز صنایع ضرورت اجرای سیاست تک نرخی شدن ارز تشدید رکود فولاد ایران با تداوم محدودیت‌های چین اعلام جزییات کاهش ساعت کار کارمندان موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی تعویق در زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی کاهش سرانه حفاظت و مرمت بناهای تاریخی تغییر رنگ پل طبیعت به مناسبت روز جهانی هموفیلی ضرورت اقدام جهادی برای ساخت واگن‌ها راهکارهای تخصصی برای مدیریت وزن کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها جدیت مصدومیت ستاره استقلال کمبود شدید نیروی کار در بخش دولتی و خصوصی معادن ایران در انتظار رتبه ۷ تولید فولاد جهان تداوم کاهش نرخ بهره بین بانکی در سال جدید کاهش شدید تعداد معادن در حال بهره‌وری بهره‌برداری از ۱۲ طرح پتروشیمی تا پایان سال اختصاص نیمی از بودجه ۱۴۰۳ به حمل و نقل عمومی ضرورت اجرای طرح تقسیم تهران آغاز ثبت‌نام متقاضیان ترمیم نمره از اول اردیبهشت تغییر رقم دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی برای مرمت کاهش تعداد معادن فعال کشور بانک‌ها مشمول تعطیلی پنجشنبه‌ها اصلاح موادی از لایحه تجارت در مجلس آخرین مهلت کودکستان‌ها برای محاسبه شهریه مواد غذایی مفید برای سلامت مو ضرورت جلوگیری از طغیان سفید بالک‌ها در پایتخت

1

سخنرانی عضو هیات مدیره شرکت‌های “گهرزمین” و “ملی مس ایران” در سومین کنفرانس تخصصی استیل پرایس

  • کد خبر : 112796
  • 10 اسفند 1401 - 12:48
سخنرانی عضو هیات مدیره شرکت‌های “گهرزمین” و “ملی مس ایران” در سومین کنفرانس تخصصی استیل پرایس
سومین کنفرانس تخصصی استیل پرایس روز گذشته با حضور عضو هیات مدیره شرکت‌های "گهرزمین" و "صنایع ملی مس ایران" در هتل المپیک تهران برگزار شد.

به گزارش افق تهران؛ احد علیخانی عضو هیات مدیره شرکت سنگ آهن گهرزمین و عضو هیات مدیره شرکت صنایع ملی مس ایران در سخنرانی خود در بخش اصلی سومین کنفرانس تخصصی استیل پرایس که با موضوع “اکتشافات ذخائر معدنی؛ فرصت‌ها و چالش‌ها” همراه بود، با اشاره به قابلیت‌های  معدنی ایران و قرارگیری ایران در کمربند فلزی تتیس گفت: ۷ درصد منابع معدنی دنیا در ایران قرار گرفته است این در‌حالی است که فقط یک درصد خشکی جهان و یک درصد جمعیت جهان را داریم و خداوند هفت برابر بیشتر نعمت خود را شامل سرزمین ایران نموده است ولی متاسفانه سهم معدن در تولید ناخالص داخلی زیر یک درصد است.

وی با تاکید به این نکته که تمامی معادن فعلی، دارای سابقه اکتشافی و استخراجی باستانی بوده‌اند و امروزه با تکنیک‌ها و روش‌های نوین اکتشاف می‌توان معادن کاملا پوشیده و فاقد رخنمون را اکتشاف کرد”. علیخانی در سخنرانی خود  بر این مهم تاکید داشت که “اکتشافات و استخراج فراسرزمینی نیز باید با هدف افزایش سهم معدن در تولید ناخالص ملی در دستور کار شرکت‌های معدنی قرار گیرد”.

وی در پایان سخنان خود، پیشنهاداتی نیز برای بهبود وضعیت اکتشافی کشور به شرح ذیل ارائه داشت:

۱- نهادهای حاکمیتی و سیاستگذاری برای تصمیم‌سازی‌های خود در زمینه‌های راهبردی، بایستی از مراکز علمی که تجربه ‌دانش لازم را دارند استفاده نگهرمایند و حتی‌المقدور از تصمیم‌گیری‌های سریع و کوتاه مدت و‌ بدون مطالعه اجتناب کنند.

۲- برنامه اکتشافی کشور در چهارچوب شناخت و ارائه راهبرد در زمینه فرصت‌ها و ‌تهدیدهای موجود در سه فاز کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، بایستی تدوین شود.

– تدوین این برنامه‌ها، همانطور که در دیگر کشورها هم انجام می‌شود، بایستی با بهره‌مندی از مشاوره و راهنمایی مراکز علمی و یا مشاورین با تجربه تهیه شود.

– برنامه فوق‌الذکر باید واقع‌بینانه و منطبق با شرایط طبیعی، جغرافیای، سیاسی، اقتصادی و با ملاحظه زیرساخت‌های فرهنگی_ اجتماعی هر منطقه از کشور عزیزمان ایران باشد.

– در برنامه مذکور نقش نهادهای حاکمیتی، مشخص باشد. در صورت لزوم، پیشنهادات مربوط به بهبود وضعیت همکاری نهادهای ذیربط معین باشد.

– بستر‌سازی قوانین از طریق نهادهای قانونگذاری همراه با تدوین آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های لازم برای تسهیل و‌ تسریع اجرا شود.

۳- هم‌اکنون مشاهدات نشان می‌دهند که کشورهای معدنی موفق از قبیل استرالیا و‌ کانادا دارای سازمان‌ها و نهادهای علمی- معدنی‌ای هستند که  تمرکز فعالیت آن‌ها بر شناسایی روش‌های نوین اکتشافی در جهان‌ و توسعه کاربرد این روش‌هاست. کمک به راه‌اندازی موسساتی از قبیل نهادهای فوق‌الذکر در کشورمات مشروط به این است که صرفا گرته‌برداری نباشد و‌‌ با در نظر گرفتن شرایط علمی، فنی و فرهنگی کشور انجام گردد. در این شرایط است که ایران نیز از فعالیت این نوع مراکز علمی برای توسعه اکتشافات در برنامه‌های میان‌مدت و ‌بلند‌مدت منتفع خواهد شد.

۴_ برنامه‌ریزی برای به روز نمودن فناوری‌های سخت‌افزاری (از قبیل تجهیزات حفاری عمیق، تجهیزات و دستگاه‌های برداشت آنالیز پیشرفته) لازم برای اجرای پروژه‌های اکتشافی از دیگر پیشنهادات است.

۵_ بازنگری روش‌های اجرایی فعالیت‌های اکتشافی از طریق جایگزین نمودن پنل‌های اجرایی جدید نیز لازم است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=112796
  • 14 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.