تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

اجرای قانون ترمیم حقوق کارکنان شهرداری تهران تاکید بر جلوگیری از تخریب بناهای مجاور کاخ گلستان تعیین تکلیف حقوق کارگران برای سال۱۴۰۳ افزایش سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت فعالیت مراکز منتخب معاینه فنی شهر تهران در روزهای ۱۰ و ۱۲ فروردین صنعت پتروشیمی بر مدار مهار تورم و رشد تولید در سال ۱۴۰۲ تداوم رکود در بازار مسکن افزایش نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۲ درصد پیش بینی وزش باد شدید برای تهران ممنوعیت استخدام رسمی در طول برنامه هفتم تحقق شعار سال نیازمند ثبات در کشور منوعیت ورود گردشگران به برخی مناطق گردشگری ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی اعلام قیمت جدید گوشت و مرغ تاریخ واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی راه‌اندازی خانه روزنامه‌نگاران تا تابستان امسال ممنوعیت نوشیدن آب قبل از خواب ریزش تاج عمارت قاجاری تهران تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق لایحه عفاف و حجاب هنوز در انتظار تأیید شورای نگهبان ضرورت ساماندهی کودکان کار طی ماه‌های آینده بازگشت ۳ ملی‌پوش به تمرین استقلال تشخیص بیماری زوال عقل با اجسام ارتباط درد دست چپ با حمله قلبی مخالفت نکونام با درخواست ملی‌پوشان استقلال اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ بازگشایی درب ورودی «تکیه دولت» به کاخ گلستان مصوبه دولت برای حمایت از تولید و صادرات رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری جزئیات تصمیم شهرداری برای جمع‌آوری پل ۵۰ ساله تهران اعلام تاریخ جدید بازگشایی مدارس بعد تعطیلات عید مهلت استفاده از یارانه جدید وزش باد شدید در تهران اعلام برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اولویت‌های شهرداری تهران در سال جدید اقدامات توسعه‌ای متروی تهران برای۱۴۰۳

5

اعیاد شعبانیه تجلیگاه فضائل خالق در  شمائل مخلوق

  • کد خبر : 112528
  • 07 اسفند 1401 - 22:56
اعیاد شعبانیه در حقیقت آئینه "فضائل خالق در شمائل مخلوق" و تجلی "سیرت انسان شایسته در صورت زمان بایسته" است که شاکله زمینه، زمان و مکان تجلی یافته است.

افق تهران به نقل از پایگاه خبری ترشیز خوان؛ اعیاد شعبانیه حکایت پر رمز و راز دمیدن صور حیات از سوی خالق در سرشت خلقت برای معرفی مخلوق صالح است.

بنابراین “ماه شعبان تجلیگاه صفات خالق در صورت و سیرت مخلوق” است. مهمترین مظاهر مرآت آن “حقیقت و جلال در این سیرت و جمال” در ماه شعبان عبارت است از:

 سیرت عزتمندانه حسین بن علی (ع)

فضای تربیتی – انسانی حسینی؛ مظهر “تعبد صادقانه” در شاکله “نیت خالصانه” با ماهیت “مقاومت عزتمندانه” است.

زیست اجتماعی – سیاسی حسینی؛ مظهر “عزت جاودانه” در شاکله “غیرت مؤمنانه” است.

حیات مؤمنانه حسینی؛ مظهر “ولایت، خلافت، طهارت، مقاومت، رشادت و شفاعت” در شاکله “ولایت صالحانه” است.

 سیرت جوانمردانه عباس بن علی (س)

فضای تربیتی – انسانی عباسی؛ مظهر ‌”فداکاری صابرانه” در شاکله “وفاداری صادقانه” با ماهیت “متانت جوانمردانه” است.

زیست اجتماعی – سیاسی عباسی؛ مظهر “اطاعت عاقلانه” در شاکله “تعبد صالحانه” است.

فضای حیات مؤمنانه عباسی؛ مظهر “بصیرت، فتوت، مروت، شجاعت، فضیلت و کرامت” در شاکله “ادب خردمندانه” است.

 سیرت زاهدانه علی بن حسین (ع)

فضای تربیتی – انسانی سجادی؛ مظهر تبیین “زیست زاهدانه” در شاکله “نیایش‌های عارفانه” است.

زیست اجتماعی – سیاسی سجادی؛ مظهر “رویکرد عزتمندانه” در شاکله “روایت‌گری صادقانه” از نهضت عاشورا است.

حیات مؤمنانه سجادی؛ مظهر “لطافت، اطاعت، عبادت، سخاوت، فصاحت و بلاغت” در شاکله “مناجات خاشعانه” با ماهیت “عبادت خالصانه” ست.

 سیرت جهان آرایی حجت بن حسن (ع)

فضای تربیتی – انسانی مهدوی؛ مظهر “دادگری عادلانه” در شاکله “حکمرانی صالحانه” است.

زیست اجتماعی – سیاسی مهدوی؛ مظهر شگفت آورترین “انقلاب صالحانه” در شاکله فراگیرترین “حاکمیت حکیمانه” است.

حیات مؤمنانه مهدوی؛ مظهر “حکمت، نصرت، کفایت، برکت و سعادت” در شاکله “تمدن طبیه الهی” با ماهیت “حکمرانی عادلانه” است.

 سیرت کریمانه علی بن حسین (ع)

فضای تربیتی – انسانی علی اکبر؛ مظهر تبیین “سیرت نبوی” در شاکله “صورت حسینی” است.

زیست اجتماعی – سیاسی علی اکبر؛ مظهر “پایداری مردانه” در شاکله “فداکاری صادقانه” است.

حیات مؤمنانه علی اکبر؛ مظهر “متانت، شجاعت، سکینت، تربیت، فضیلت و نزاکت” در شاکله “ملکات کریمانه” است.

یافته راهبردی اعیاد شعبانیه در حقیقت آئینه “فضائل خالق در  شمائل مخلوق” و تجلی “سیرت انسان شایسته در صورت زمان بایسته” است که شاکله زمینه، زمان و مکان تجلی یافته است.

با این وجود:

اوج مقام حسینی در سوم شعبان تجلی؛ “تعمیق رضایت” در رابطه دوسویه بین “شهید و شاهد” است.

اوج مقام عباسی در چهارم شعبان تجلی؛ “تثبیت صداقت” در رابطه دوسویه بین “مأموم و امام” است.

اوج مقام سجادی در پنجم شعبان تجلی؛ “تفسیر بندگی” در مواجهه دو سویه میان “عابد و معبود” است.

اوج مقام علی اکبر در یازده شعبان تجلی؛ “جوان مؤمن انقلابی” در رابطه دو سویه میان “حق و باطل” است.

اوج مقام مهدوی در نیمه شعبان تجلی؛ “ترسیم عدالت” در رابطه دو سویه میان “مُنتَظِر و مُنتَظَر” است.

 

  • نویسنده : احمد باقری مزینانی، استادیار دانشگاه

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=112528
  • 6 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.