تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

تداوم رکود در بازار مسکن افزایش نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۲ درصد ممنوعیت استخدام رسمی در طول برنامه هفتم تحقق شعار سال نیازمند ثبات در کشور منوعیت ورود گردشگران به برخی مناطق گردشگری ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی اعلام قیمت جدید گوشت و مرغ تاریخ واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی ممنوعیت نوشیدن آب قبل از خواب تشخیص بیماری زوال عقل با اجسام تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق لایحه عفاف و حجاب هنوز در انتظار تأیید شورای نگهبان ضرورت ساماندهی کودکان کار طی ماه‌های آینده راه‌اندازی خانه روزنامه‌نگاران تا تابستان امسال اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ بازگشایی درب ورودی «تکیه دولت» به کاخ گلستان مصوبه دولت برای حمایت از تولید و صادرات رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری جزئیات تصمیم شهرداری برای جمع‌آوری پل ۵۰ ساله تهران اعلام تاریخ جدید بازگشایی مدارس بعد تعطیلات عید مهلت استفاده از یارانه جدید وزش باد شدید در تهران اعلام برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اولویت‌های شهرداری تهران در سال جدید اقدامات توسعه‌ای متروی تهران برای۱۴۰۳ فعالیت شبانه‌روزی خطوط بی‌آرتی پایتخت ثبت سه اثر تاریخی در فهرست آثار ملی پایتخت جزئیات افزایش وام ودیعه مسکن مخصوص کارگران رسیدگی به افزایش تعطیلات پایان هفته پس از بازگشایی مجدد مجلس افزایش ۳۰ میلیون لیتری تولید بنزین و نفت‌گاز تا پایان ۱۴۰۵ درمان اضطراب عامل کاهش خطرات قلبی شایع‌ترین علائم حمله قلبی ضرورت رفع موانع حضور مردم در فعالیت‌های اقتصادی تاکید بر تصویب طرح ساماندهی نیروهای قراردادی و شرکتی افزایش ۵ برابری بودجه سال آینده شهرداری تهران گروه‌های مشمول بلیت رایگان و نیم‌بها موزه‌ها

1

آغاز دوره رکود بازار سرمایه

  • کد خبر : 110625
  • 15 بهمن 1401 - 9:07
آغاز دوره رکود بازار سرمایه
یک هفته دیگر با افت برای شاخص های بورس و فرابورس به پایان رسید. پس از رشدی که بازار سهام از آبان ماه آغاز کرد، بازار در فاز اصلاحی قرار گرفته است.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران؛ در این هفته هم شاخص های اصلی بازار سهام با افت مواجه شدند. بازار طی ۵ روز معاملاتی این هفته منفی بود و شاخص ها به میزان قابل توجهی افت کردند.

در این هفته شاخص کل بورس بیش از ۵۴۰۰۰ واحد معادل ۳٫۳۹ درصد افت کرد. اما میزان افت شاخص هم وزن بیشتر از شاخص کل بود. شاخص هم وزن در این هفته حدود ۲۵ هزار واحد معادل ۴٫۸۶ درصد افت داشت. همچنین شاخص فرابورس ۷۲۸ واحد معادل ۳٫۴۷ درصد کاهش یافت.

مقایسه این شاخص ها نشان می دهد نمادهای کوچک و متوسط بازار در این هفته افت بیشتری نسبت به نمادهای بزرگ و شاخص ساز داشته اند.

معمولا در دوره های اصلاحی بازار همین اتفاق رخ می دهد و نمادهای کوچک افت بیشتری نسبت به نمادهای بزرگ بازار دارند که در این هفته هم چنین رویدادی مشاهده می شود.

رکود معاملات

ارزش معاملات خرد در این هفته افتی قابل توجه نسبت به هفته گذشته داشت. چهارشنبه هفته گذشته ارزش معاملات خرد ۸۵۰۰ میلیارد تومان بود اما در اولین روز معاملاتی هفته جاری ارزش معاملات تا ۶۸۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت.

پس از آن در روز یکشنبه رقم معاملات به ۷۱۰۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به شنبه رشد داشت، اما این بالاترین رقم معاملاتی هفته بود و پس از آن هر روز از ارزش معاملات کاسته شد.

روز دوشنبه ارزش معاملات خرد به ۶۵۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت، روز سه شنبه رقم معاملات ۶۰۰۰ میلیارد تومان بود و در نهایت در روز چهارشنبه پایین ترین رقم معاملات روزانه با عدد ۴۵۰۰ میلیارد تومان ثبت شد. بررسی ارزش معاملات روزانه نشان می دهد معاملات بازار سهام وارد فاز رکود شده است.

سنگین ترین خروج پول هفتگی در سال ۱۴۰۱

این هفته بدترین اتفاقی که در روند معاملات رخ داد خروج پول سنگین از بازار سهام بود. در این هفته جمعا ۳۹۶۰ میلیارد تومان پول از بازار خارج شد که رقمی کم سابقه در طول تاریخ بورس محسوب می شود.

پس از آنکه در روز چهارشنبه هفته گذشته ۱۳۳۰ میلیارد تومان پول از بازار خارج شد، در اولین روز معاملاتی این هفته هم خروج پول سنگینی به ثبت رسید که رقم آن ۱۱۴۰ میلیارد تومان بود. پس از آن در روز یکشنبه ۱۹۲۸ میلیارد تومان پول از بازار خارج شد که این رقم یکی از سنگین ترین رقم های خروج روزانه پول در طول تاریخ بورس است.

دوشنبه رقم خروج پول به ۶۰۰ میلیارد تومان رسید و در نهایت در روزهای سه شنبه و چهارشنبه هم ۸۵ و ۲۰۷ میلیارد تومان پول از بازار خارج شد.

قدرت خریداران مثل هفته قبل بود

در این هفته شاخص قدرت خریداران حقیقی تغییر خاصی نسبت به هفته گذشته نداشت، اما نسبت به دو هفته قبل بسیار افت کرده است. در این هفته هم مانند هفته گذشته، تقریبا قدرت خریداران و فروشندگان برابر بود.

به جز روز یکشنبه که شاخص قدرت خریداران به عدد ۰٫۷۳ رسید و پایین ترین رقم این شاخص در طول هفته بود، در ۴ روز معاملاتی دیگر، این شاخص نزدیک به عدد یک بود.

در روزهای دوشنبه و چهارشنبه این شاخص اعداد ۰٫۹۵ و ۰٫۹۸ را ثبت کرد. در روزهای شنبه و سه شنبه هم اعداد ۱٫۰۵ و ۱٫۰۹ برای این شاخص ثبت شد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=110625
  • 14 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.