تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲

اخبار لحظه

لغو اخذ مالیات از صادرات شرکت‌های پتروشیمی آغاز ثبت‌نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد از ۱۸ فروردین صادرات ۴۵ میلیون دلاری غیرنفتی افزایش ۴.۵ درصدی تولید ناخالص داخلی نحوه انتخاب «سبد غذایی» خانوارها در طرح کالابرگ ضرورت توسعه معماری خاص ایرانی اسلامی در ایستگاه‌های مترو افطار فرصت تقویت هویت فرهنگی کپی غیرقانونی اسناد تصویری موزه سعدآباد افتتاح ۴ ایستگاه جدید مترو در تهران افزایش ۵۰ درصدی کرایه تاکسی و بلیط مترو در سال آینده افزایش یارانه‌های نقدی در سال ۱۴۰۳ جزئیات تاخیر واریز حقوق اسفند بازنشستگان تعیین حداقل دستمزد کارگران با فرمول فعلی مغایر قانون ضرورت افزایش پروازها در روزهای آخر سال ضرورت بازگشت کودکان کار اتباع غیرمجاز به کشور خود توصیه‌های تغذیه‌ای برای ایام روزه‌داری محرومیت مجدد هافبک استقلال پیگیری روند اخذ مجوز حرفه‌ای استقلال و پرسپولیس اسپاسم عضلانی نشانه تومور مغزی جزئیات فعالیت دوربین‌های طرح ترافیک در تعطیلات نوروزی رشد تولید با حمایت از جامعه کارگری ضرورت اجرای قانون ساماندهی نیروهای شرکتی و خدمتی از سوی دولت جزئیات سقف برداشت از خودپرداز و کارت‌به‌کارت در ایام نوروز افزایش نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۲ درصد اعلام شرایط جدید بیمه شدن دستفروشان بازگشایی موزه نظامی ارتش در تهران استرس از عوامل موثر بر افزایش وزن فرمول افزایش دستمزد ۱۴۰۳ کارگران مسئولیت اجتماعی عامل چالش توسعه معادن افزایش ۸ درصدی تولید آهن اسفنجی اعلام میزان حق سنوات و عیدی سال آینده عوامل اثر گذار بر بازار مسکن ۱۴۰۳ ضرورت تعطیلی پروازهای چارتری ممنوعیت افزایش نرخ هتل‌ها در ایام نوروز تلاش شورای شهر برای ایجاد سامانه‌ای برای مدیریت محلات افزایش قیمت شدید مرغ و گوشت در بازار

1

افزایش تورم در ۹۰ درصد سبد خانوارها

  • کد خبر : 109945
  • 07 بهمن 1401 - 12:03
افزایش تورم در ۹۰ درصد سبد خانوارها
بررسی تورم ماهانه در کشور نشان می‌دهد افزایش قیمت ماهانه در تمام بخش ها به جز یک بخش صعودی بوده است و بهداشت و درمان تنها بخشی بوده که تورم ماهانه کمتری را نسبت به آذر ماه تجربه کرده است.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران؛ روند تورم در کشور صعودی شده و در بالاترین سطح خود در شش ماه نخست قرار گرفته است. شاخص قیمت مصرف کننده به نوعی مهم ترین علامت از وضعیت قیمت ها در کشور به حساب می آید که روند مقایسه آن با ماه قبل گوایی تورم ماهانه در کشور است.

این شاخص در دی ماه امسال برابر با ۴٫۳ درصد بوده و نسبت به ۶ ماه گذشته بیشترین سطح را داشته است. تعمیم بررسی ها نشان می دهد در این مقطع تورم ماهانه کشور در این ماه بالاتر از ماه قبل بوده و در تمام شاخه های تورمی این رویداد قابلم مشاهده است.

تورم ماهانه در دی ماه ۱۴۰۱ طبق آن چیزی که مرکز آمار اعلام کرده برابر با ۴٫۳ درصد به ثبت رسیده است. حذف ارز ترجیحی از برخی کالاها موجب شد تا تورم ماهانه در خرداد ماه برابر با ۱۲ درصد رقم خورده و به بالاترین سطح خود دست پیدا کند. پس از آن با اقدامات کنترلی قیمت و طبق آن چیزی که برخی حامیان سیاست دولت در این زمینه انتظار داشتند این تورم به نوعی تخلیه شده و در ماه قبل افزایش ماهانه خوراکی ها را برابر با صفر درصد رقم زد.

اما این موضوع آن قدرها دوام نیاورد. در بررسی های ماهانه تورم مشاهده می شود تورم خوراکی ها در دی ماه برابر با ۴٫۱ درصد بوده و افزایش قابل ملاحظه را نسبت به آذر ماه داشته است. در این آمارها مشاهده می شود بیشترین تورم ماهانه در سه کالای مهم بوده است.

به طور کلی تورم ماهانه خوراکی‌ها و غیرخوراکی‌ها در دی‌ماه افزایش چشمگیر داشته اند. تفکیک آمارها نشان می دهد بیشترین رکوردهای تورمی در این ماه به «حمل و نقل» تعلق داشته که برابر با ۱۱٫۹ درصد به ثبت رسیده است. دومین رکورد دار در این مقطع هم گروه «سبزیجات» بوده که رشد ماهانه آن معادل با ۱۱٫۷ درصد رقم خورده است.

در بررسی خوراکی ها مشاهده می شود عمده بخش ها رشد قیمت قابل ملاحظه داشته اند. برای مثال تورم ماهانه «گوشت قرمز و سفید و فرآورده های آن»  تقریبا برابر با ۵٫۶ درصدرقم خورده و دومین افزایش مهم در خوراکی های دی ماه محسوب می شود. افزایش مهم بعدی به «میوه و خشکبار» متعلق بوده که برابر با ۵٫۱ درصد به ثبت رسیده است.

در کنار ثبت رکوردهای تورمی در این ماه مشاهده می شود که افزایش تورم ماهانه در تمام کالاها به جز یک بخش قابل مشاهده بوده است.

بررسی شاخه های تورمی نشان می دهد، رشد ماهانه شاخص قیمت مصرف کننده در تمامی اقلام نسبت به آذر ماه بیشتر شده است. تنها بخشی که از این افزایش مستثنی بوده بهداشت و درمان است. تورم ماهانه این بخش در آذر ماه برابر با ۸٫۸ درصد بوده و رکورد بالایی را در ماه قبل ثبت کرد. این در حالی است که در این ماه تورم ماهانه تقریبا ۴ واحد درصد کمتر شده و برابر با ۳٫۹ درصد به ثبت رسیده است.

طبق داده های مرکز آمار وزن این کالا در سبد مصرفی خانوارهای کشور برابر با ۷٫۱۴ درصد بوده است . به این معنا که در این ماه تورم ماهانه در ۹۲٫۸۶ درصد از سبد مصرفی خانوارها افزایش داشته ودر مقابل در بهداشت و درمان افزایشی نداشته است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=109945
  • 24 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.