تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

انتقاد از روش محاسبه سبد معیشت کارگران افزایش سقف تراکنش بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان شتاب احیای بناهای تاریخی با مشارکت مردمی ضرورت ارائه گزارش عملکرد سه ساله مدیریت شهری به شورا ورود اولین سری اتوبوس‌های برقی به کشور ناهماهنگی در اشتراک گذاری داده‌های اکتشافی رشد ۵.۵ درصدی تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲ تمدید مهلت ثبت‌نام‌ کارت بلیت مترو خبرنگاری تا ۱۵ اردیبهشت‌ برق سبز، راه حل کمبود گاز صنایع ضرورت اجرای سیاست تک نرخی شدن ارز تشدید رکود فولاد ایران با تداوم محدودیت‌های چین اعلام جزییات کاهش ساعت کار کارمندان موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی تعویق در زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی کاهش سرانه حفاظت و مرمت بناهای تاریخی تغییر رنگ پل طبیعت به مناسبت روز جهانی هموفیلی ضرورت اقدام جهادی برای ساخت واگن‌ها راهکارهای تخصصی برای مدیریت وزن کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها جدیت مصدومیت ستاره استقلال کمبود شدید نیروی کار در بخش دولتی و خصوصی معادن ایران در انتظار رتبه ۷ تولید فولاد جهان تداوم کاهش نرخ بهره بین بانکی در سال جدید کاهش شدید تعداد معادن در حال بهره‌وری بهره‌برداری از ۱۲ طرح پتروشیمی تا پایان سال اختصاص نیمی از بودجه ۱۴۰۳ به حمل و نقل عمومی ضرورت اجرای طرح تقسیم تهران آغاز ثبت‌نام متقاضیان ترمیم نمره از اول اردیبهشت تغییر رقم دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی برای مرمت کاهش تعداد معادن فعال کشور بانک‌ها مشمول تعطیلی پنجشنبه‌ها اصلاح موادی از لایحه تجارت در مجلس آخرین مهلت کودکستان‌ها برای محاسبه شهریه مواد غذایی مفید برای سلامت مو ضرورت جلوگیری از طغیان سفید بالک‌ها در پایتخت

3

آخرین رویدادهای جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر

  • کد خبر : 109670
  • 04 بهمن 1401 - 10:38
آخرین رویدادهای جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر
استقبال از نمایش «آگنی‌تاژ»، لغو یک اجرا و چند تغییر در جدول نمایش‌های بخش صحنه‌ای چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر از جمله رویدادهای این جشنواره در یکی دو روز اخیر بوده است.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر افق تهران؛ با اجرای نمایش «آگنی‌تاژ» در تالار چهارسو تئاتر شهر گفته می‌شود تنور اجراهای جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر گرم شده است.

این نمایش که متن آن را رسول حق‌جو نوشته با کارگردانی حسین کارگر روز دوشنبه ۳ بهمن و در سومین روز از جشنواره تئاتر فجر روی صحنه رفت و با استقبال تماشاگران رو به رو شد و برای اولین بار سالن اجرا، به هنگام اجرای این نمایش پُر شد. نمایش «آگنی‌تاژ» کاری از شهرستان ماهشهر است.

اما تماشاگرانی که دیروز برای تماشای اولین نوبت نمایش «امل» از کشور عراق به تالار مولوی مراجعه کرده بودند، ناگهان متوجه شدند که این نمایش اجرا نمی‌شود. بعضی از تماشاگران درباره دلایل لغو اجرای این نمایش در گپ و گفت‌های غیررسمی و شفاهی توضیح دادند که ظاهرا ماجرا به اختلاف‌نظری میان گروه اجرایی این نمایش و سالن اجرا بازمی‌گردد. به نظر می‌رسیده گروه اجرایی طوری مشغول نصب دکور بوده‌اند که ریسک بالایی از جهت صدمه زدن به سالن وجود داشته است و به همین دلیل مسئولان سالن از گروه اجرایی خواسته بودند تا دکور خود را طوری نصب کنند که سالن آسیبی نبیند. با این همه، دومین نوبت اجرای این نمایش بر صحنه رفت و مدیر تالار مولوی هم در توضیحی کوتاه عنوان کرد که لغو اولین اجرای نمایش به دلیل بعضی از مشکلات فنی بوده است.

هرچند در جدول نمایش‌های بخش صحنه‌ای جشنواره مشخص شده که روز چهارشنبه ۴ بهمن ماه نمایشی با عنوان «مادرم زری سر زا رفت» در تالار قشقایی تئاتر شهر اجرا می‌شود، باید گفت که این نمایش روز یکشنبه ۲ بهمن ماه در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر اجرا شده است! این موضوع یکی از تغییرات جدول جشنواره است که اطلاع‌رسانی نشده است.

بر اساس پیگیری مشخص شده که فردا، چهارشنبه ۴ بهمن ماه نمایش «هی می‌خوابم خوابتو می‌بینم» در تالار قشقایی روی صحنه می‌رود. در جدول جشنواره قید شده که این نمایش روز یکشنبه ۲ بهمن ماه در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر اجرا داشته است.

دیگر تغییری که در جدول وجود دارد، به مدت زمان نمایش «مامور خیابان نود و دو» بازمی‌گردد. این نمایش شب گذشته، دوشنبه ۳ بهمن ماه در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفت. در جدول اجراها قید شده که مدت زمان این نمایش ۹۰ دقیقه است در حالیکه این نمایش حدود ۱۱۵ دقیقه روی صحنه بود و همین مساله سبب شد برنامه بعضی از تماشاگران دچار اخلال شود و نتوانند نمایش‌های دیگری را که برای تماشای‌شان برنامه‌ریزی کرده بودند، ببینند.

از سوی دیگر اجرای دوم این نمایش هم طبیعتا با تاخیر روی صحنه رفت و این تغییر هم سبب شد یکی از داوران که باید در برنامه‌ای تلویزیونی حاضر می‌شد، مدت زمان کوتاهی بعد از شروع اجرای این نمایش، به ناچار سالن را ترک کرد. بر اساس پیگیری ما ظاهرا این مساله به گروه اجرایی نمایش بازمی‌گردد که مدت زمان اجرای خود را درست تخمین نزده‌اند.

تاخیر در اجرای نمایش‌ها در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر هم وجود داشت.

شب گذشته نمایشی با نام «مانداک» از شهر ملایر در این سالن روی صحنه رفت. در جدول جشنواره قید شده که اجرای دوم این نمایش ساعت ۸ شب روی صحنه می‌رود و این در حالی است که پیش از اجرا به صورت غیر رسمی گفته شد که نمایش با حدود ۳۰ دقیقه تاخیر اجرای خود را آغاز می‌کند زیرا بعضی از مهمانان خارجی جشنواره در سالن دیگری مشغول تماشای اثر دیگری هستند و قرار است از دومین اجرای نمایش «مانداک» هم دیدن کنند. با این حال این نمایش با حدود ۴۵ دقیقه تاخیر، اجرای دوم خود را آغاز کرد.

تاخیر در اجرای نمایش‌های جشنواره‌ها البته اتفاق تازه‌ای نیست، سال‌ها قبل که آثار نمایشی اولین اجرای خود را در جشنواره تئاتر فجر روی صحنه می‌بردند، در بسیاری از موارد به دلیل مشکلاتی که گاه برای نصب دکور یا نور پیش می‌آمد، این تاخیر اجتناب‌ناپذیر و برای تماشاگران و داوران جشنواره، امری پذیرفته شده بود ولی در چند سال اخیر که بخش عمده‌ای از آثار بعد از اجرای عمومی در جشنواره فجر روی صحنه می‌رفتند، این مشکل کمتر در اجراهای جشنواره دیده می‌شد.

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=109670
  • 21 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.