تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

رونق صادرات با حذف ارز نیمایی در صنعت فولاد حذف سازه جدید در عمارت منسوب به فخرالدوله بیماری‌های قلبی از شایع‌ترین علل مرگ‌ در دنیا افزایش کاذب قیمت مسکن در بازار افتتاح بلدیه تا روز تهران کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی اعلام قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اثرات ساعات کاری طولانی بر سلامت تغییر روزهای برگزاری جلسات علنی مجلس حذف «زوج و فرد» در طرح جدید ترافیک پایتخت سرنوشت نامعلوم عمارت مسعودیه تهران جزئیات فروش آنلاین میوه در میادین و میوه و تره‌بار تهران شیوه‏‏‌های معدن‌کاری با مسئولیت اجتماعی تغییر سقف برداشت از حساب بانکی افزایش تعطیلی‌ها مخالف تحقق شعار سال بررسی کمبود و گرانی دارو در مجلس تاثیر تحریم‌های تازه بر نفت ایران ۵۸ ‌درصد عرضه شمش فولادی بدون مشتری ریزش دیوار دومین بنای خشتی و گلی ایران تایید اصلاح قانون بیمه‌کارگران ساختمانی توسط شورای نگهبان آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از فردا ورود ۵۰۰۰ اتوبوس جدید تا پایان سال به تهران آغاز رویداد «ایمنی حمل و نقل» در پایتخت از امروز ضرورت ارائه لایحه تشکیل سازمان گردشگری به شورای شهر تهران انتقاد از عملکرد شهرداری در توجه به معماری ایرانی- اسلامی انتقاد از نمای شیشه‌ای ساختمان برخی دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها اعلام زمان شارژ کالابرگ اردیبهشت ماه ابلاغ دستورالعمل واردات ماشین‌آلات معدنی تصویب فوریت طرح برخی معافیت‌های مالیاتی برای شرکت‌های دولتی قیمت واحدهای نهضت ملی مسکن تشکیل کمیته تحقق شعار سال در شهرداری تهران رکوردشکنی تولید فولاد و پتروشیمی در شرایط تحریم چالش‌های صادرات گاز ایران به پاکستان نقش مشارکت‌های مردمی در جهش تولید پیشرفت ۱۰۰ درصدی در اجرای پروژه‌های پایتخت ایجاد سازمان گردشگری شهر تهران در اولویت شورا

2

برقی شدن ۳۰۰ هزار موتور در پایتخت

  • کد خبر : 109591
  • 03 بهمن 1401 - 9:30
برقی شدن ۳۰۰ هزار موتور در پایتخت
شهردار تهران بیان کرد: حدود ۳۰۰ هزار موتور کار در تهران داریم که مطابق برنامه چهار ساله شهرداری تهران در تلاش است این ۳۰۰ هزار موتور را در وهله نخست برقی کند.

به گزارش سرویس مدیریت شهری افق تهران؛ مراسم آیین رونمایی از پروژه پایلوت ارزیابی و امکان سنجی اجرای موتور برقی و اسکوتر اشتراکی(موتورسیکلت‌های برقی شبکه پست) که یکی از پروژه‌های بسته حمل و نقل پاک است، همزمان با بیست و یکمین شنبه امید و افتخار در موزه پست کشور برگزار شد. در این مراسم عیسی زارع پور وزیر ارتباطات، علیرضا زاکانی شهردار تهران سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و علی سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست و جمعی از مدیران شهری حضور داشتند.

زاکانی در ابتدای این مراسم با بیان اینکه شهرداری تهران به دنبال ایجاد فضایی برای مدیریت مشارکتی است، گفت: امروز نیز در اینجا ما شاهد نمود یکی از این مدیریت های مشارکتی هستیم. شهرداری تهران همراه با وزارت ارتباطات و شرکت پست، سازمان اوقاف، سازمان حفاظت محیط زیست، بانک رسالت و بانک مهر اقتصاد همکاری‌ای را آغاز کرده که ماحصل آن شروع مسیری است برای رفع آلایندگی هوای شهر تهران.
وی در ادامه افزود: مطابق آمار تا آبان ماه امسال بالغ بر دو میلیون و ششصد هزار موتور سیکلت در شهر تهران پلاک گذاری شده است که حدود دو میلیون از این تعداد یعنی ۷۶ درصد موتورسیکلت‌ها فرسوده است و البته عمده آنها مربوط به موتورهای کاربراتوری می باشد.

شهردار تهران تاکید کرد: هر موتور کاربراتوری اندازه ۱۰ موتور انژکتوری و ۱۳ ماشین یورو ۵ آلاینده ایجاد می کند. از طرفی در ساعات پیک حمل و نقل حدود ۱۳ درصد رفت و آمد های شهری تهران به وسیله این موتور ها انجام می شود، بنابراین با توجه به این آمار تصمیم گیری در رابطه با موتورهای کاربراتوری بسیار مهم است.

شهردار تهران با اشاره به ظرفیت‌های بالای برقی کردن موتور ها برای شهر تهران تصریح کرد: با این اتفاق علاوه بر این که ظرفیت بسیار بالایی در صرفه جویی مصرف سوخت ایجاد می شود، در بعد آلایندگی هوا نیز ماه شاهد چالش های کمتری در تهران و سایر کلانشهرها خواهیم بود.

وی همچنین تاکید کرد: حدود ۳۰۰ هزار موتور کار در تهران داریم که مطابق برنامه چهار ساله شهرداری تهران در تلاش است این ۳۰۰ هزار موتور را در وهله نخست برقی کند.

تامین سلامت شهروندان برای ما مهم است

زاکانی در مراسم پایانی بیست و یکمین شنبه امید و افتخار گفت: برای مدیریت شهری  نقشه راهی ترسیم کرده ایم که هدف آن تامین زیست مناسب شهری برای ساکنان پایتخت است. در این نقشه شهروندان محورند و تامین سلامتشان برای ما موضوعیت دارد.

وی در ادامه افزود: تحول فناورانه یکی از وجوهی است که ما برای رسیدن به اهداف خود در پیش گرفته ایم؛ هوشمندسازی شهر با یک ضریب بالا سبب کاهش سفر و ایجاد فضای آرامش می‌شود.

افزایش میزان توسعه کمربند سبز تهران نسبت به سال قبل
زاکانی با بیان اینکه توسعه سرانه فضای سبز نیز یکی از مواردی است که شهرداری تهران در چند ماه گذشته اقدامات مهمی در رابطه با آن انجام داده است، تصریح کرد: به عنوان مثال سال قبل ۱۲۵۰ هکتار فضای سبز پیرامونی داشتیم امسال ۱۵۰۰ هکتار برای سال دیگر نیز داریم سرمایه‌گذاری می‌کنیم که فضای سبز پیرامونی تهران ۲۵۰۰ هکتار باشد. این در حالی است که اول انقلاب تهران ۴۲۰۰ هکتار فضای سبز داشته است و هم اکنون ۶۰ هزار هکتار فضای سبز دارد.

شهردار تهران تاکید کرد: جنبه سوم تلاش ما ناظر به ساخت و سازهای شهری‌ است. در ساخت و سازها شرایط باید به گونه ای پیش برود که با یک الگوی درست معماری بتوانیم سفرهای شهری را کم بکنیم.

زاکانی در تکمیل سخنان خود افزود: در مدیریت حمل و نقل شهری تهران تلاشمان بر این است که قدر السهم حمل و نقل عمومی را افزایش دهیم. اکنون ۶۶ درصد رفت و آمدهای پایتخت با حمل و نقل شخصی و ۳۴ درصد با حمل و نقل عمومی است. این آمار باید طی یک برنامه ریزی مناسب برعکس شود.

تمرکز برای بهسازی و توسعه حمل‌ونقل عمومی

وی خاطرنشان کرد: در زمینه مترو اولویت اول ما تکمیل ایستگاه های خطوط هفتگانه فعلی است و بعد از آن قرار است چهار خط دیگر به مترو تهران افزوده شود. بعد از مترو ستون فقرات حمل و نقل عمومی بخش اتوبوسرانی است که تا پایان برنامه چهارم که هفته گذشته به تصویب شورای شهر رسید، ما باید هفت هزار دستگاه اتوبوس داشته باشیم. به عبارتی باید میزان اتوبوس های پایتخت را به دو و نیم برابر وضع موجود برسانیم. در کنار توسعه مترو و اتوبوسرانی نوسازی و توسعه سایر الگوهای حمل و نقل عمومی نیز برای ما موضوعیت دارد. به عنوان مثال اکنون در تهران ۶هزار ون داریم که تنها ۲هزار ون فعال است و همه این دو هزار ون نیز فرسوده می باشند. در این حوزه مطابق برنامه چهارم توسعه هدف گذاری مجموعه مدیریت شهری رساندن ون‌های پایتخت به ۲۵ هزار دستگاه گازسوز است. کنار این موارد ۷۲ هزار تاکسی در پایتخت فعال است  که ۷۰ درصد آنها فرسوده اند. هدف گذاری کرده ایم  تا پایان برنامه چهارم توسعه ۵۰ هزار تاکسی در سطح پایتخت داشته باشیم. تاکسی هایی که گاز سوزند؛ کم مصرف یا برقی اند.

زاکانی افزود: در این رابطه هفته گذشته نیز بازدیدی از شرکت های خودروسازی و مپنا داشتیم و توافقات خوبی نیز برای تامین تاکسی های پایتخت انجام شده است.
زاکانی با اشاره به میزان آلایندگی موتورسیکلت های کاربراتوری تاکید کرد: در حوزه حمل و نقل ۲۱ درصد آلایندگی مربوط به موتورسیکلت هاست. همچنین مطابق آمار در زمان اوج رفت‌وآمد ۱۳ درصد و در زمان عادی ۶ درصد رفت و آمد شهری به وسیله موتورسیکلت ها انجام می شود.

سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ونقل پاک از سودآورترین حوزه‌های سرمایه گذاری است

شهردار پایتخت در پایان گفت: ما هر چقدر بخواهیم از آلاینده های گازی موجود در هوا کم کنیم به همان میزان باید برویم به سراغ سوخت پاک. این اتفاق علاوه بر تاثیرات محیط زیستی به لحاظ اقتصادی نیز مزیت دارد. آمارها نشان می دهد یکی از سودآورترین حوزه های سرمایه گذاری سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل پاک است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=109591
  • 44 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.