تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

اجرای قانون ترمیم حقوق کارکنان شهرداری تهران تاکید بر جلوگیری از تخریب بناهای مجاور کاخ گلستان تعیین تکلیف حقوق کارگران برای سال۱۴۰۳ افزایش سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت فعالیت مراکز منتخب معاینه فنی شهر تهران در روزهای ۱۰ و ۱۲ فروردین صنعت پتروشیمی بر مدار مهار تورم و رشد تولید در سال ۱۴۰۲ تداوم رکود در بازار مسکن افزایش نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۲ درصد پیش بینی وزش باد شدید برای تهران ممنوعیت استخدام رسمی در طول برنامه هفتم تحقق شعار سال نیازمند ثبات در کشور منوعیت ورود گردشگران به برخی مناطق گردشگری ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی اعلام قیمت جدید گوشت و مرغ تاریخ واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی راه‌اندازی خانه روزنامه‌نگاران تا تابستان امسال ممنوعیت نوشیدن آب قبل از خواب ریزش تاج عمارت قاجاری تهران تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق لایحه عفاف و حجاب هنوز در انتظار تأیید شورای نگهبان ضرورت ساماندهی کودکان کار طی ماه‌های آینده بازگشت ۳ ملی‌پوش به تمرین استقلال تشخیص بیماری زوال عقل با اجسام ارتباط درد دست چپ با حمله قلبی مخالفت نکونام با درخواست ملی‌پوشان استقلال اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ بازگشایی درب ورودی «تکیه دولت» به کاخ گلستان مصوبه دولت برای حمایت از تولید و صادرات رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری جزئیات تصمیم شهرداری برای جمع‌آوری پل ۵۰ ساله تهران اعلام تاریخ جدید بازگشایی مدارس بعد تعطیلات عید مهلت استفاده از یارانه جدید وزش باد شدید در تهران اعلام برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اولویت‌های شهرداری تهران در سال جدید اقدامات توسعه‌ای متروی تهران برای۱۴۰۳

6

انعقاد قرارداد بومی سازی قطعات به ارزش یکصد میلیون یورو با شرکت های داخلی و دانش بنیان

  • کد خبر : 109463
  • 20 دی 1401 - 23:56
انعقاد قرارداد بومی سازی قطعات به ارزش یکصد میلیون یورو با شرکت های داخلی و دانش بنیان
مدیرعامل فولاد خوزستان در حاشیه افتتاح نمایشگاه ملی فولاد ایران، از انعقاد قرارداد بومی سازی قطعات به ارزش یکصد میلیون یورو با شرکت های داخلی و دانش بنیان در یک سال گذشته خبر داد.

به گزارش افق تهران، چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران با رویکرد بومی‌سازی ۲۰ دی ماه ۱۴۰۱ در سالن همایش‌های هتل المپیک تهران آغاز به کار کرد.

امین ابراهیمی مدیرعامل فولاد خوزستان در حاشیه این نمایشگاه و در نشست خبری با اصحاب رسانه به سوالات خبرنگاران حوزه صنعت پاسخ گفت.

وی با اشاره به افزایش چشمگیر تولید فولاد پس از انقلاب اسلامی اظهار داشت: امروز به برکت انقلاب و با تکیه بر توان داخل توانستیم در میان ده تولید‌کننده‌ی فولاد جهان قرار بگیریم. فولاد خوزستان از دهه‌های اول تاسیس به دنبال بومی‌سازی بوده و هست و افتخار می‌کنیم که تا به امروز بیش از ۲۵ هزار قطعه مرتبط با صنعت فولاد را بومی‌سازی کرده‌ایم. این مقدار ۷۰۰ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی را به همراه داشته است. از سال گذشته تا به امروز بیش از یکصد میلیون یورو قرارداد بومی‌سازی قطعات با شرکت‌های داخلی و بعضا دانش‌بنیان منعقد شده است.

ابراهیمی در پاسخ به سوالی در مورد به روز رسانی سایت شرکت فولاد خوزستان اظهار داشت: توسعه و به‌روز‌رسانی رمز بقای صنعت است‌. بنا داریم در پنج سال آینده با در نظر گرفتن حفظ تولید سه میلیون و هشتصد هزار تُن، کوره‌ها را نوسازی کرده و در نهایت با رویکرد صرفه‌جویی انرژی و افزایش توان تولید زیرسقفی به چهار میلیون دویست هزار تُن، تعداد کوره ها را از شش به چهار عدد برسانیم. از طرفی با بازچرخانی پساب صنعتی، به میزان قابل توجهی در مصرف آب صرفه‌جویی شده‌ است. البته بخشی از فاضلاب شهری را پس از تصفیه در کارخانه مصرف می‌کنیم.

مدیرعامل فولاد خوزستان اشاره‌ای هم به چالش‌های صنعت فولاد کرد و گفت: مهم‌ترین دغدغه امروز صنعت فولاد، محدودیت‌های انرژی است. محدودیت‌هایی که در تابستان در برق و در زمستان در برق و گاز خود را نشان می‌دهند. ادامه‌ی چنین روندی مطلوب صنعت‌ فولاد نیست. یکی از مهم‌ترین راهکارهای برداشته شدن محدودیت‌های انرژی، بهینه‌سازی مصرف در حوزه مصرف‌کنندگان خانگی است.
تامین سنگ آهن برای تداوم تولید در سال‌های آتی دیگر چالش این صنعت است. با در نظر گرفتن ذخایر فعلی و افق تولید فولاد کشور، این میزان تا ۱۳ الی ۱۵ سال آینده کشور را تامین می‌ کند. برای رهایی از این چالش باید علاوه بر اکتشافات، در مسیر بهره‌برداری از معادن کشورهای همسایه نیز حرکت کرد.

مدیرعامل فولاد خوزستان از شروع به کار احداث نیروگاه اختصاصی ۵۲۰‌ مگاواتی خبر داد و افزود: این نیروگاه با ظرفیت تکمیلی بیش از ۱۰۰۰ مگاوات در تامین برق پایدار شرکت نقش موثری دارد. احداث پست برق ۴۰۰ کیلوولت به منظور افزایش پایداری تامین برق، احداث کارخانه اکسیژن ۴، پیشرفت طرح احداث کارخانه مگامدول آهن اسفنجی (زمزم ۳) و راه‌اندازی ماشین ریخته‌گری اسلب عریض از دیگر پروژه‌های در دست اجرای فولاد خوزستان هستند.

بر پایه این‌ گزارش، بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در مراسم افتتاحیه این‌ نمایشگاه، از حفظ و ارتقا رتبه‌ی ایران در تولید فولاد جهان گفت و افزود: اگر توجهات به زیرساخت‌ها معطوف شود، به راحتی می‌توان جایگاه تولید فولاد ایران را به رتبه شش رساند. در حال حاضر ۵۰ میلیون دلار الکترود گرافیتی وارد می‌کنیم، اگر بتوانیم این حجم را بومی سازی و در داخل تولید کنیم به همین میزان صرفه‌جویی کردیم. ریسک‌پذیری یکی از رسالت‌های شرکت‌های بزرگ در این دوران است. چالش امروز صنعت فولاد محدودیت انرژی است.

وی در ادامه گفت: رویکرد عملیاتی در سه دوره قبلی جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد، منتج به انعقاد بیش از ۴۰۰ تفاهم‌نامه و قرارداد با صرفه‌جویی ارزی بیش از ۱ میلیارد دلار شده است. نمایشگاه تخصصی بومی‌سازی سبب بهم‌رسانی نیازها و فرصت‌های بومی‌سازی و ساخت داخل و بروز توانمندی‌های سازندگان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان است.

در ادامه سید‌محمد‌رضا آیت‌الهی وزیر اسبق صمت از گردهمایی مدیران دهه ۶۰ و سال ۱۴۰۰ ابراز خرسندی کرد و افزود: شاهد توسعه‌ در صنعت فولاد کشور هستیم. موفقیت‌های صنعت فولاد بدین شکل است که در بسیاری از بخش ها بدون نیاز خارجی، فعالیت‌ها بصورت مستمر ادامه دارد. واحدهای بزرگ با اقداماتی همچون بورسیه جوانان دانشگاهی از جوانان حمایت کنند.

گزارش خبرنگار ما حاکی است، پس از مراسم افتتاح جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران، امین ابراهیمی مدیرعامل و جمعی از مسئولان فولاد خوزستان از غرفه های حاضر در نمایشگاه بازدید نمودند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=109463
  • 13 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.