تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

راه‌اندازی خانه روزنامه‌نگاران تا تابستان امسال اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ بازگشایی درب ورودی «تکیه دولت» به کاخ گلستان مصوبه دولت برای حمایت از تولید و صادرات رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری جزئیات تصمیم شهرداری برای جمع‌آوری پل ۵۰ ساله تهران اعلام تاریخ جدید بازگشایی مدارس بعد تعطیلات عید مهلت استفاده از یارانه جدید وزش باد شدید در تهران اعلام برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اولویت‌های شهرداری تهران در سال جدید اقدامات توسعه‌ای متروی تهران برای۱۴۰۳ فعالیت شبانه‌روزی خطوط بی‌آرتی پایتخت ثبت سه اثر تاریخی در فهرست آثار ملی پایتخت جزئیات افزایش وام ودیعه مسکن مخصوص کارگران رسیدگی به افزایش تعطیلات پایان هفته پس از بازگشایی مجدد مجلس افزایش ۳۰ میلیون لیتری تولید بنزین و نفت‌گاز تا پایان ۱۴۰۵ درمان اضطراب عامل کاهش خطرات قلبی شایع‌ترین علائم حمله قلبی ضرورت رفع موانع حضور مردم در فعالیت‌های اقتصادی تاکید بر تصویب طرح ساماندهی نیروهای قراردادی و شرکتی افزایش ۵ برابری بودجه سال آینده شهرداری تهران گروه‌های مشمول بلیت رایگان و نیم‌بها موزه‌ها طلسم‌شکنی ایران در ترکمنستان با طعم صعود تمرین پرسپولیسی‌ها باز هم بدون سرمربی مضرات نوشیدن آب یخ در افطار جزئیات آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک نفت و گاز عامل اصلی رشد اقتصادی کشور در سال ۱۴۰۲ رُشد تولید فولاد خام ایران سوخت جایگزین راه حلی برای کاهش مصرف بنزین اجاره خانه‌های اشتراکی در تهران جزئیات طرح تشدید مجازات همکاری با کشورهای متخاصم سودجویی از رقابت در فروش نفت ایران بارش باران و وزش باد شدید در تهران استقبال ورود گردشگران از در کوچه تکیه دولت ممنوعیت اتراق در بوستان‌ها به دلیل هشدار هواشناسی

10

کنترل سرطان با کنجد!!!

  • کد خبر : 1087
  • 27 مرداد 1397 - 14:19
کنترل سرطان با کنجد!!!

برای سلامتی و کنترل بیماری ها از روغن کنجد بهره ببرید. به گزارش سرویس سلامت افق تهران، رژیم غذایی که برای خود انتخاب می کنید نقش بسیار مهمی در جذب بیماری هایی همچون سرطان دارد. در ادامه به شما خواهیم گفت از چه موادی استفاده کنید تا دچار سرطان روده نشوید. سرطان روده محققان موسسه فرانسیس […]

برای سلامتی و کنترل بیماری ها از روغن کنجد بهره ببرید.

به گزارش سرویس سلامت افق تهران، رژیم غذایی که برای خود انتخاب می کنید نقش بسیار مهمی در جذب بیماری هایی همچون سرطان دارد. در ادامه به شما خواهیم گفت از چه موادی استفاده کنید تا دچار سرطان روده نشوید.

سرطان روده

محققان موسسه فرانسیس کریک در لندن، دریافتند که حفظ رژیم غذایی غنی از ایندول کاربینول- ۳ که در سبزیجات وجود دارد مانع از التهاب معده در موش های آزمایشگاهی و تبدیل آن به سرطان روده شد.
دکتر بریگیتا استوکینگر سرپرست این گروه مطالعاتی می گوید: مشاهده آثار فراوان این رژیم بر التهاب معده و سرطان روده بزرگ بسیار شگفت انگیز بود. وقتی ما گروه وسیعی از سبزیجات به نام کلم ها را مصرف می کنیم، دستگاه هاضمه ما ایندول کاربینول تولید می کند.
کلم ها شامل بروکلی، قمری، گل کلم، کلم پیچ و حتی شلغم و انواع کلم هایی است که در مناطق مختلفی از دنیا کشت و مصرف می شوند.
سرطان روده بزرگ معمولا با رشد زائده یا پولیپ در جداه روده بزرگ آغاز می شود، هر چند ممکن است تا تبدیل شدن به سرطان چند سال طول بکشد همچنین همه پولیپ ها سرطانی نیستند.
با وجود شواهد زیاد دال بر فواید رژیم سرشار از سبزیجات برای دستگاه هاضمه، هنوز اطلاعات چندانی از زیست شناسی سلولی این بخش از بدن وجود ندارد.
یافته های مطالعه حاضر اولین شواهد عینی از آن است که ایندول کاربینول- ۳ با تاثیر بر یک پروتئین سلولی به نام گیرنده آریل هیدروکربن از التهام معده و سرطان جلوگیری می کند.
این پروتئین نقش های مختلفی در بدن دارد و برای اینکه بتواند این نقش ها را به درستی انجام دهد باید با ایندول کاربینول- ۳ به شکل خاصی ترکیب شود.
دکتر استوکینگر و همکارانش مشاهده کردند که یک موش آزمایشگاهی در شرایط عادی تحت رژیم های کنترل شده محض (یک نوع ماده غذایی) بعد از ۱۰ هفته به سرطان روده مبتلا شدند اما موش هایی که غلات جویدنی و دیگر مواد مصرف کردند سالم ماندند.

چه نوع سبزیجاتی بخوریم تا سرطان روده نگیریم؟

سبزیجات برای شما خوب است! خوب، این یه چیز کلی است، اما یک مطالعه جدید از یک تیم از پژوهشگران در کالج سلطنتی لندن و موسسه “فرانسیس کریک” برای اولین بار از یکی از مکانیزم‌های بیولوژیک کلیدی پرده برداشته که دقیقا توضیح می‌دهد چگونه یک ماده شیمیایی خاص با خوردن سبزیجات خاص تولید می‌شود که می‌تواند از التهاب و سرطان کولن(روده) جلوگیری کند.

“گیتا استاکینگر” نویسنده ارشد پژوهش جدید توضیح می‌دهد: تعدادی از مطالعات اپیدمیولوژیک‌ (همه‌گیرشناسی) نشان داد که سبزیجات ممکن است از ابتلا به سرطان جلوگیری کنند. با این حال، مقالات بسیار کمی وجود دارد که دقیقا تعیین کند کدام سبزیجات سودمند هستند و چرا.

همه‌گیرشناسی یا اِپیدمیولوژی(epidemiology) مطالعه نحوه انتشار بیماری‌ها و عوامل بیماری‌زا، توزیع بیماری‌ها در زمان‌ها، مکان‌ها، نژادها یا فرهنگ‌های خاص یا هر عاملی که به سلامت مربوط باشد، است .

این تحقیقات بر روی یک پروتئین حیاتی به نام “گیرنده هیدروکربنی آریل” (AhR) متمرکز بود. این مولکول برای تنظیم التهاب در روده مهم است و تقریبا مانند یک حسگر محیطی که فعالیت سلول‌های ایمنی را تنظیم می‌کند، عمل می‌کند و با خوردن خانواده کلم‌ها در روده تحریک و تولید می‌شود.

پژوهشگران وقتی این پروتئین را در بدن موش‌ها مسدود کردند، متوجه شدند که موش‌ها به سرعت دچار التهاب بی‌رویه روده شدند که منجر به سرطان روده شد.

کلید تحریک AhR در یک ماده شیمیایی به نام “ایندول-۳-کاربینول” (I3C) یافت شد. این ماده شیمیایی در هنگام هضم سبزیجاتی مانند بروکلی، کلم، گل‌کلم و در کل خانواده کلم‌ها در روده ما تولید می‌شود.

هنگامی که به موش‌های فاقد AhR غذای غنی شده با I3C داده شد، ویژگی‌های التهابی مشابه قبل را نشان ندادند. حتی بیشتر، زمانی که موش‌های مبتلا به سرطان پیشرفته و در حال رشد را با غذای غنی شده I3C تغذیه کردند، تومورهای کوچکتر و خوش‌خیم‌تری را توسعه دادند.

“استاکینگر” گفت: مشاهده اثر عمیق رژیم غذایی بر التهاب روده و سرطان روده بسیار قابل توجه بود. بسیاری از سبزیجات، انواعی از مواد شیمیایی را تولید می‌کنند که باعث می‌شود AhR در روده تحریک شود.

وی افزود: ما دریافتیم که مواد شیمیایی ارتقاء دهنده AhR در رژیم غذایی می‌تواند نقص‌هایی را که ناشی از تحریک ناخوشایند AhR باشد را اصلاح کند.

این تحقیق جدید با یک مطالعه سال گذشته از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا هم‌سو است که نشان داد رژیم غذایی غنی از بروکلی، سرطان و عملکرد سیستم ایمنی را در موش‌ها بهبود می‌بخشد. در این مطالعه فرض شد که اثرات مفید بروکلی احتمالا به دلیل فعال شدن AhR در روده است.

البته مطالعه جدید مشخص نکرده است که چه مقدار سبزیجات برای تحریک موثر AhR لازم است. اما مطالعه سال گذشته دانشگاه پنسیلوانیا، مصرف سه و نیم فنجان کلم بروکلی در روز را توصیه کرد.

در این مرحله این نتایج فقط در مدل‌های حیوانی نشان داده شده است، اما “گیتا استاکینگر” می‌گوید افزودن سبزیجات بیشتر به رژیم غذایی، ضرر نخواهد داشت.

وی می‌گوید: اکنون که ما این روند را در موش‌ها دیدیم، به سوی بررسی این اثرات در سلول‌های انسانی خواهیم رفت. در عین حال، خوردن سبزیجات بیشتر، قطعا هیچ آسیبی نخواهد داشت.

 

انتهای پیام

الو دکتر

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=1087
  • 24 بازدید

اخبار مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.