تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

آغاز به کار هیات امنای محلات تهران در روز شوراها انتقاد از عملکرد شهردار در بی‌توجهی به تکثر سلایق فرهنگی تهران پیش‌بینی وضعیت تورم در ایران شرکای تجاری معدنی در سال ۱۴۰۲ مهم‌ترین راهبردهای صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ رونق صادرات با حذف ارز نیمایی در صنعت فولاد حذف سازه جدید در عمارت منسوب به فخرالدوله بیماری‌های قلبی از شایع‌ترین علل مرگ‌ در دنیا افزایش کاذب قیمت مسکن در بازار افتتاح بلدیه تا روز تهران کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی اعلام قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اثرات ساعات کاری طولانی بر سلامت تغییر روزهای برگزاری جلسات علنی مجلس حذف «زوج و فرد» در طرح جدید ترافیک پایتخت سرنوشت نامعلوم عمارت مسعودیه تهران نامه رسمی فدراسیون فوتبال به AFC برای تغییر مالکیت پرسپولیس و استقلال جزئیات فروش آنلاین میوه در میادین و میوه و تره‌بار تهران شیوه‏‏‌های معدن‌کاری با مسئولیت اجتماعی تغییر سقف برداشت از حساب بانکی افزایش تعطیلی‌ها مخالف تحقق شعار سال بررسی کمبود و گرانی دارو در مجلس تاثیر تحریم‌های تازه بر نفت ایران ۵۸ ‌درصد عرضه شمش فولادی بدون مشتری ریزش دیوار دومین بنای خشتی و گلی ایران تایید اصلاح قانون بیمه‌کارگران ساختمانی توسط شورای نگهبان آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از فردا ورود ۵۰۰۰ اتوبوس جدید تا پایان سال به تهران آغاز رویداد «ایمنی حمل و نقل» در پایتخت از امروز ضرورت ارائه لایحه تشکیل سازمان گردشگری به شورای شهر تهران انتقاد از عملکرد شهرداری در توجه به معماری ایرانی- اسلامی انتقاد از نمای شیشه‌ای ساختمان برخی دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها اعلام زمان شارژ کالابرگ اردیبهشت ماه ابلاغ دستورالعمل واردات ماشین‌آلات معدنی تصویب فوریت طرح برخی معافیت‌های مالیاتی برای شرکت‌های دولتی قیمت واحدهای نهضت ملی مسکن

5

جهش ۵۰ درصدی قیمت مسکن در تهران

  • کد خبر : 106844
  • 24 آذر 1401 - 10:06
جهش ۵۰ درصدی قیمت مسکن در تهران
مرکز آمار ایران جزئیات شاخص و متوسط قیمت آپارتمان‌های مسکونی مناطق 22 گانه شهر تهران در آبان‌ماه امسال را منتشر کرد. بررسی داده‌های مرکز آمار حاکی از جولان تورم قیمت واحدهای مسکونی در هشتمین ماه سال جاری است.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران؛ شاخص قیمت آپارتمان‌های مسکونی دست‌کم از سال ۹۷ بدین سو روندی صعودی را طی کرده است؛ شیب افزایشی شاخص قیمت در برخی مقاطع با جهش روبرو بوده و با سرعت بیشتری بالا رفته است. در همین حال اگرچه از زمستان سال ۹۹، سرعت رشد شاخص قیمت کاهش داشته و این روند تا سال گذشته هم ادامه یافته است اما بررسی نمودار قیمت نشان می‌دهد این شاخص در سال جاری با سرعت بالاتری مسیر صعودی خود را پیموده است؛ به نحوی که شاخص قیمت از حدود ۱۲۰ واحد در آغاز سال جاری، به ۱۶۷٫۴ واحد در آبان‌ماه امسال رسیده است!

گفتنی است شاخص قیمت بیانگر درصد تغییرات قیمت آپارتمان‌های مسکونی است و می‌تواند تصویر روشن‌تری از رفتار بازار مسکن را نشان دهد. در همین ارتباط باید اشاره داشت که شاخص قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در فصل پاییز هم رشد زیادی داشته به نحوی که از ۱۵۹٫۵ واحد در مهرماه به ۱۶۷٫۴ واحد در آبان‌ماه رسیده که حاکی از رشد ۵ درصدی طی یک ماه است.

جولان تورم ماهانه قیمت مسکن

داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد تورم ماهانه واحدهای مسکونی شهر تهران در آبان‌ماه، ۵ درصد بوده است که دست‌کم در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال‌های ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰، رشد چشمگیری نشان می‌دهد. در این میان نیم‌نگاهی به تورم ماهانه تابستان نشان می‌دهد، رقم تورم آبان‌ماه هم دست کمی از تورم تابستان که عموما به عنوان فصل رونق بازار ملک شناخته می‌شود، نداشته است.

رشد تورم نقطه‌ای

تورم نقطه به نقطه واحدهای مسکونی هم در آبان‌ماه با رشد روبرو بوده است. به نحوی که این شاخص در هشتمین ماه سال جاری به ۵۰ درصد رسیده است! به بیان دیگر متقاضیان مسکن در این ماه باید نسبت به آبان‌ماه سال گذشته، برای خرید مسکن ۵۰ درصد پول بیشتری پرداخت می‌کردند. بازار مسکن تهران در حالی این رکورد را ثبت کرده که تورم عمومی کشور در ماه آبان، ۴۴ درصد اعلام شده بود! در همین حال تورم بخش مسکن در مهرماه نیز ۴۴ درصد بوده است که نشان از رشد ۵٫۳ درصدی تورم مسکن آن هم تنها در یک ماه دارد.

تورم سالانه مسکن در تهران

داده‌های مرکز آمار همچنین حاکی از تورم سالانه ۳۵ درصدی قیمت واحدهای مسکونی در شهر تهران طی هشتمین ماه سال جاری است. تورم سالانه به معنای تغییرات قیمت در طول یک سال منتهی به بازه مورد بررسی است. بدین ترتیب تورم سالانه در این ماه ۲٫۶ درصد نسبت به مهرماه افزایش داشته است. نکته جالب توجه دیگر اینکه تورم سالانه تا ابتدای تابستان امسال کاهشی شده بود اما از تابستان به این سو روندی صعودی را آغاز کرده و همچنان ادامه می‌دهد.

متوسط قیمت در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران

همان‌گونه که پیشتر هم اعلام شده بود و انتظار می‌رفت در آبان‌ماه منطقه یک تهران بیشترین رشد قیمت و منطقه ۱۸ کمترین میزان رشد قیمت را تجربه کرده‌اند. در همین حال میزان رشد متوسط قیمت «شهر تهران» از میزان رشد قیمت مناطق یک، سه، دو، شش، پنج، چهار و ۲۲ کمتر بوده است.

داده‌های اولیه مرکز آمار ایران از تحولات بخش مسکن که هفته قبل منتشر شد، از رشد چشمگیر قیمت‌ها در هشتمین ماه سال جاری خبر داده بود. در همین حال این داده‌ها حاکی از رشد تعداد معاملات از حدود ۵ هزار معامله در مهرماه به ۸ هزار معامله در آبان‌ماه بود. ناظران اقتصادی بر این باورند که روند رو به رشد قیمت‌ها در بخش مسکن تا زمانی که قیمت دلار صعودی است و چشم‌انداز تورمی در حال رشد است، ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=106844
  • 45 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.