تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲

اخبار لحظه

لغو اخذ مالیات از صادرات شرکت‌های پتروشیمی آغاز ثبت‌نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد از ۱۸ فروردین صادرات ۴۵ میلیون دلاری غیرنفتی افزایش ۴.۵ درصدی تولید ناخالص داخلی نحوه انتخاب «سبد غذایی» خانوارها در طرح کالابرگ ضرورت توسعه معماری خاص ایرانی اسلامی در ایستگاه‌های مترو افطار فرصت تقویت هویت فرهنگی کپی غیرقانونی اسناد تصویری موزه سعدآباد افتتاح ۴ ایستگاه جدید مترو در تهران افزایش ۵۰ درصدی کرایه تاکسی و بلیط مترو در سال آینده افزایش یارانه‌های نقدی در سال ۱۴۰۳ جزئیات تاخیر واریز حقوق اسفند بازنشستگان تعیین حداقل دستمزد کارگران با فرمول فعلی مغایر قانون ضرورت افزایش پروازها در روزهای آخر سال ضرورت بازگشت کودکان کار اتباع غیرمجاز به کشور خود توصیه‌های تغذیه‌ای برای ایام روزه‌داری محرومیت مجدد هافبک استقلال پیگیری روند اخذ مجوز حرفه‌ای استقلال و پرسپولیس اسپاسم عضلانی نشانه تومور مغزی جزئیات فعالیت دوربین‌های طرح ترافیک در تعطیلات نوروزی رشد تولید با حمایت از جامعه کارگری ضرورت اجرای قانون ساماندهی نیروهای شرکتی و خدمتی از سوی دولت جزئیات سقف برداشت از خودپرداز و کارت‌به‌کارت در ایام نوروز افزایش نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۲ درصد اعلام شرایط جدید بیمه شدن دستفروشان بازگشایی موزه نظامی ارتش در تهران استرس از عوامل موثر بر افزایش وزن فرمول افزایش دستمزد ۱۴۰۳ کارگران مسئولیت اجتماعی عامل چالش توسعه معادن افزایش ۸ درصدی تولید آهن اسفنجی اعلام میزان حق سنوات و عیدی سال آینده عوامل اثر گذار بر بازار مسکن ۱۴۰۳ ضرورت تعطیلی پروازهای چارتری ممنوعیت افزایش نرخ هتل‌ها در ایام نوروز تلاش شورای شهر برای ایجاد سامانه‌ای برای مدیریت محلات افزایش قیمت شدید مرغ و گوشت در بازار

1

درخواست برای تامین واگن مترو و اتوبوس مناسب معلولان

  • کد خبر : 106257
  • 16 آذر 1401 - 12:03
درخواست برای تامین واگن مترو و اتوبوس مناسب معلولان
رئیس شورای اسلامی شهر تهران از رییس جمهور، وزیر اقتصاد و بانک مرکزی خواست نسبت به حمایت در تامین واگن مترو و اتوبوس ویژه معلولان اهتمام ورزند.

به گزارش سرویس شورای شهر افق تهران؛ در جریان برگزاری در یکصد و دوازدهمین جلسه علنی شورا، تعدادی از معلولان شهر تهران با حضور در صحن شورا خواستار حمایت های مجموعه مدیریت شهری در خصوص رفع چالش ها و مشکلات شهروندان دارای معلولیت و توسعه مناسب سازی در شهر تهران و کشور شدند.

بر اساس این گزارش، معلولان حاضر در صحن با اجرای برنامه و اهدای گل از تلاش اعضای شورا در پیگیری و رفع دغدغه های جامعه معلولان کشور تقدیر کرده و خواستار حمایت بیشتر از این قشر شدند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به درخواست‌ها و پیشنهادات مطرح شده از سوی نماینده معلولان، گفت: حتما کمیسیون‌های شورا آمادگی لازم را برای بررسی این پیشنهادات دارند و موارد مطرح شده را پیگیری خواهند کرد.

مهدی چمران افزود: هر چه در این حوزه کار کرده باشیم باز هم برای معلولین کار خاص و ارزشمندی به عقیده من انجام نشده، لذا امیدواریم اقدامات به نقطه بهتری ختم شود.

رئیس شورا خطاب به کمیسیون معماری و شهرسازی با بیان اینکه تعداد زیادی از ساختمان‌ها مناسب سازی نشده اند، ادامه داد: با توجه به این موضوع ساختمان‌ها باید پس از اجرا مناسب سازی می‌شد، هر جا تعمیر و بازسازی می‌شود، مناسب سازی نیز همزمان صورت می‌گیرد.

وی اظهار داست: برای مثال متاسفانه دیده شده که برخی ساختمانها یکسری مناسب سازی ها مانند بالابر تعبیه کرده که پس از گذر دوره ای این بالابرها جمع آوری می شود و معلولان ما دچار چالش می شوند که نیاز است این رسیدگی ها مستمر صورت گیرد.

چمران در ادامه با بیان اینکه یکی از معضل های بسیار مهم جامعه معلولان استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی بخصوص مترو است که متاسفانه در این حوزه نیز با چالش های جدی روبرو هستیم، خاطر نشان کرد: اولاً که برخی ایستگاه ها مناسب سازی نشده و در وهله دوم ما واگنی مخصوص استفاده این عزیزان در شبکه حمل و نقل مترو نداریم، ضمن آن که وضعیت در تامین واگن مناسب نیست و باید با همکاری دولت و بانک مرکزی و شخص رییس جمهوری اقدامات لازم انجام شود؛ هنوز پس از گذشت یک سال و نیم، قرارداد با چین به اتمام نرسیده که جای گلایه دارد، این قرارداد هنوز عملیاتی نشده و در صورت عملیاتی شدن یک سال و نیم زمان خواهد برد تا واگن‌ها وارد چرخه شوند.

رییس شورا با تاکید بر فقدان اتوبوس های فعال در شبکه اتوبوسرانی شهر تهران بیان داشت: در سری جدید تحویل اتوبوس ها، مناسب سازی برای معلولان صورت گرفته اما با توجه به کمبود اتوبوس در شهر و تراکم جمعیت عملاً این عزیزان نمی توانند به راحتی از اتوبوس ها برای تردد استفاده کنند و دچار مشکل می شوند.

وی در پایان افزود: باید زمینه فعالیت ها و اقدامات بیشتر برای معلولان کشور صورت گیرد.

لزوم تدوین سند برنامه راهبردی برآوردسازی خدمات به معلولان

معینی به نمایندگی از معلولان حاضر در جلسه شورا با اشاره به جمعیت ۱۹ درصدی معلولان در شهر تهران، گفت: باید به این آمار جمعیت هشت درصدی سالمندان نیز اضافه شود و به تبع آن باید شرایط مناسبی جهت تردد معلولان، سالمندان، کودکان و زنان باردار در سطح شهر فراهم شود.

وی با ارائه درخواستی از شورای شهر تهران خواست نسبت به تدوین سند برنامه راهبردی برآوردسازی خدمات به شهروندان معلول اقدام کند و افزود: در ذیل این برنامه باید اقداماتی توسط مدیریت شهری برای جامعه معلولان انجام شود.

معینی با اشاره به طرح حمایت از حقوق معلولان مصوب شورای شهر تهران تاکید کرد: این طرح دارای ۲۵ ماده است که در سال ۱۴۰۰ اجرا شده، اما با گذشت بیش از یک سال از اجرای این طرح هنوز گزارشی در ارتباط با میزان اجرای آن ارائه نشده، لذا شأن نظارتی شورا می‌طلبد که از دستگاه‌های ذیربط که در این قانون مشخص شده این موضوع پیگیری شود.

وی با طرح پرسشی مبنی بر اینکه چه تعداد ساختمان‌ها و امکانات شهر تهران که برای معلولین مناسب شده است؟ افزود: درخواست ما این است که حداقل در هر پهنه یا منطقه خانه‌هایی در قالب خانه‌های فرهنگی برای معلولان بزرگسال و کودکان احداث و راه اندازی شود.

نماینده معلولان در صحن شورای شهر تهران به اجرای قانون سهم سه درصدی معلولان از اشتغال در دستگاه‌های دولتی اشاره کرد و افزود: یکی از موضوعاتی که باید مورد توجه قرار گیرد، اشتغال معلولان است، لذا درخواست می‌کنیم که حداقل شهرداری تهران توجه ویژه‌ای نسبت به جذب معلولان به عنوان پرسنل خود در بخش‌های مختلف داشته باشد، همچنین در ارتباط با تبدیل وضعیت و امنیت شغلی معلولان باید عنایت ویژه‌ای صورت گیرد.

ضرورت مناسب‌سازی فرهنگی در موضوع معلولیت

حمید صاحب، مدیرکل سلامت شهرداری تهران، در یکصد و دوازدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه هدف و شاخص اصلی سلامت، داشتن زندگی اجتماعی و اقتصادی مثمر است، اظهار کرد: از نظر مبانی اسلامی،  این امر حداقلی است و ما رسیدن به توسعه انسانی و مقام قلب سلیم و انسان متعادل را در نظر داریم.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران با بیان اینکه باید دید که آیا زمینه رشد و تعالی برای معلولان فراهم است، تصریح کرد: باید ببینیم که مشکل اصلی ما چیست که استعداد معلولان شکوفا نمی شود؟ دلیل این است که به اندازه ای که برای آحاد شهروندان فرصت فراهم است، برای معلولان دسترسی به امکانات شهری از جمله ایاب و ذهاب، بهداشت و آموزش فراهم نیست.

وی در ادامه یادآور شد: به اعتقاد من مهمترین مشکلی که این افراد از آن رنج می برند، نگاه نامناسب شهروندان به موضوع معلولیت است؛ مناسب سازی فرهنگی در این زمینه اولویت دارد و باید نگاه ما از نیمه خالی به نیمه پر لیوان تغییر کند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=106257
  • 29 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.