تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

انتقاد از روش محاسبه سبد معیشت کارگران افزایش سقف تراکنش بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان شتاب احیای بناهای تاریخی با مشارکت مردمی ضرورت ارائه گزارش عملکرد سه ساله مدیریت شهری به شورا ورود اولین سری اتوبوس‌های برقی به کشور ناهماهنگی در اشتراک گذاری داده‌های اکتشافی رشد ۵.۵ درصدی تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲ تمدید مهلت ثبت‌نام‌ کارت بلیت مترو خبرنگاری تا ۱۵ اردیبهشت‌ برق سبز، راه حل کمبود گاز صنایع ضرورت اجرای سیاست تک نرخی شدن ارز تشدید رکود فولاد ایران با تداوم محدودیت‌های چین اعلام جزییات کاهش ساعت کار کارمندان موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی تعویق در زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی کاهش سرانه حفاظت و مرمت بناهای تاریخی تغییر رنگ پل طبیعت به مناسبت روز جهانی هموفیلی ضرورت اقدام جهادی برای ساخت واگن‌ها راهکارهای تخصصی برای مدیریت وزن کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها جدیت مصدومیت ستاره استقلال کمبود شدید نیروی کار در بخش دولتی و خصوصی معادن ایران در انتظار رتبه ۷ تولید فولاد جهان تداوم کاهش نرخ بهره بین بانکی در سال جدید کاهش شدید تعداد معادن در حال بهره‌وری بهره‌برداری از ۱۲ طرح پتروشیمی تا پایان سال اختصاص نیمی از بودجه ۱۴۰۳ به حمل و نقل عمومی ضرورت اجرای طرح تقسیم تهران آغاز ثبت‌نام متقاضیان ترمیم نمره از اول اردیبهشت تغییر رقم دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی برای مرمت کاهش تعداد معادن فعال کشور بانک‌ها مشمول تعطیلی پنجشنبه‌ها اصلاح موادی از لایحه تجارت در مجلس آخرین مهلت کودکستان‌ها برای محاسبه شهریه مواد غذایی مفید برای سلامت مو ضرورت جلوگیری از طغیان سفید بالک‌ها در پایتخت

1

کمبود انرژی، عامل رکود صنعت فولاد

  • کد خبر : 105877
  • 10 آذر 1401 - 10:49
کمبود انرژی، عامل رکود صنعت فولاد
رئیس انجمن سنگ آهن ایران بیان کرد: کمبود انرژی بر کل زنجیره تولید و تامین تاثیرگذار است و حتی تامین کنندگان زنجیره و مصرف کنندگان نهایی را نیز متاثر می‌کند.

مهرداد اکبریان، رئیس انجمن سنگ آهن ایران در خصوص چالش زیرساخت ها در صنعت فولاد در گفتگو با خبرنگار اقتصادی افق تهران گفت: فولاد به عنوان یکی از زنجیره های تولیدی کشور که جهش بسیار خوبی را در طی سالیان گذشته، بخصوص ۱ دهه گذشته انجام داده و از رتبه های بالایی در جهان برخوردار شده است، متشکل از حلقه های مختلفی از جمله کوه، معدن و غیره است و هر کدام از بخش های این حلقه برای فعالیت به فعالیت بخش قبلی و بعدی وابسته است.

وی ادامه داد: مشکلاتی که در کشور مثل کمبود آب، برق و گاز، نبود جاده و نبود حمل و نقل ایجاد شد، سبب برهم خوردن توازن میان حلقه های صنعت فولاد شد، این کمبودها باعث بر هم خوردن تعادل میان عرضه و تقاضا شد و سبب رقابتی نبودن قیمت ها در بازار شد و برعکس بعضی از محصولات افزایش قیمت داشت. دولت برای خروج زنجیره فولاد از رکود، باید بر این بخش سرمایه گزاری کند و در صورت عملی نشدن سرمایه گذاری، معدن توانایی حرکت و همراه شدن با بخش پایین دستی را نخواهد داشت. چالش انرژی بر کل رنجیره تولید و تامین تاثیرگذار است و حتی تامین‌کنندگان زنجیره و مصرف‌کنندگان نهایی را نیز متاثر می‌کند.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران خاطرنشان کرد: امروزه در صنعت فولاد ۳ برابر مصرف داخل فولاد تولید می‌کنیم و برای صادرات مازاد تولید برنامه ریزی هایی انجام شده است. اما برای صادرات با مشکل مواجه هستیم و هر محدودیتی در صادرات باعث آسیب به یکی از حلقه های زنجیره ی تولید می‌شود و باعث ایجاد ۲ خطر می‌شود، خطر اول کوچک شدن بازار هم در بازار داخلی و هم بازار خارجی و خطر دوم رکود و ورشکستگی خواهد شد.

وی ضمن اشاره به جایگاه صنعت فولاد ایران در مقایسه با رقبا یادآور شد: صنعت فولاد ایران در مقایسه با رقبا در بازار از جایگاه خوبی برخوردار است اما تصمیمات غلط اتخاذ شده، قیمت تمام شده محصولات را افزایش و رقابت را برای تولید کننده سخت می‌کند و باعث کاهش حاشیه سود می‌شود.

این مدیر ارشد صنعت فولاد در رابطه با کمبود سنگ آهن اظهارداشت: برای حل این مشکل دو راهکار پیش رو داریم، راهکار اول شناسایی درست ذخایر سنگ آهن موجود از طریق اکتشاف و راهکار دوم ایجاد منابعی غیر از سنگ آهن با صرفه اقتصادی برای تولیدکنندگان است.

وی افزود: معدن کاری پروزه ای طولانی مدت است و سرمایه گذاری در این بخش دارای ریسک است و برگشت پذیری سرمایه نیز زمان بر خواهد بود، وقتی دولت برای این بخش تصمیمات ۲، سه ماهه اتخاذ می‌کند ولی برنامه ریزی ها حداقل ۳ تا ۵ سال است، معدن کاران دچار مشکل خواهند شد. برای حل این مشکل دولت نباید به صورت مداوم دستورالعمل ها را تغییر دهد و معدن کار نباید درگیر مسائلی همچون تغییرات قیمت دلار، ورود ماشین آلات و قوانین گمرکی باشد.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران تصریح کرد: فولاد سازان باید به سمت تولید و صادرات فولاد آلیاژی پیش روند و کارشناسان باید با بررسی های دقیق تعیین کنند که فولاد تولید شده برای کشور چه هزینه هایی در پی دارد.

اکبریان در پایان بیان کرد: بعضی از شرکت ها که از گدشته فعال بوده اند، قابلیت جابه جایی ندارند اما جایابی ها باید به گونه ای باشد که هزینه های مربوط به حمل و نقل را کاهش دهد.

انتهای پیام/

علی شریفی

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=105877
  • 67 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.