تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

بازسازی و بهره برداری از کوشک امیر سلیمانی بررسی دلایل کمبود دارو در مجلس ضرورت جذب سرمایه گذاری خارجی در صنعت پتروشیمی رگبار باران از دوشنبه در تهران اقدامات شهرداری تهران برای برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی افزایش کرایه‌های حمل و نقل عمومی از امروز اعلام نرخ جدید بهره بین بانکی افزایش شدید نرخ‌ رهن و اجاره در بازار مسکن در تهران رکورد صادرات نفت به بالاترین میزان ۶ سال اخیر جزئیات مصوبه اصلاح قانون مجازات اسلامی توسعه کمربند سبز تهران در سال جاری غربالگری بیماری SMA از امسال علائم هشداردهنده حمله قلبی انتقاد از روش محاسبه سبد معیشت کارگران افزایش سقف تراکنش بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان شتاب احیای بناهای تاریخی با مشارکت مردمی ضرورت ارائه گزارش عملکرد سه ساله مدیریت شهری به شورا ورود اولین سری اتوبوس‌های برقی به کشور ناهماهنگی در اشتراک گذاری داده‌های اکتشافی رشد ۵.۵ درصدی تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲ تمدید مهلت ثبت‌نام‌ کارت بلیت مترو خبرنگاری تا ۱۵ اردیبهشت‌ برق سبز، راه حل کمبود گاز صنایع ضرورت اجرای سیاست تک نرخی شدن ارز تشدید رکود فولاد ایران با تداوم محدودیت‌های چین اعلام جزییات کاهش ساعت کار کارمندان موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی تعویق در زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی کاهش سرانه حفاظت و مرمت بناهای تاریخی تغییر رنگ پل طبیعت به مناسبت روز جهانی هموفیلی ضرورت اقدام جهادی برای ساخت واگن‌ها راهکارهای تخصصی برای مدیریت وزن کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها جدیت مصدومیت ستاره استقلال کمبود شدید نیروی کار در بخش دولتی و خصوصی معادن ایران در انتظار رتبه ۷ تولید فولاد جهان تداوم کاهش نرخ بهره بین بانکی در سال جدید

4

صادرات فولاد، متاثر از نرخ نیمایی

  • کد خبر : 105872
  • 10 آذر 1401 - 8:54
صادرات فولاد، متاثر از نرخ نیمایی
دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد بیان کرد: کاهش اختلاف نرخ ارز نیمایی با بازار، منجر به افزایش درآمدهای صادراتی شرکت‌های فولادی خواهد شد.

سید رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد در خصوص چالش‌های زیر ساخت صنعت فولاد به خبرنگار اقتصادی افق تهران گفت: زنجیره ی فولاد شامل چندین حلقه است. هماهنگی حلقه های این زنجیره با هم، سخت بود. افزایش هزینه تولید، کمبود برق و آب، کمبود مواد اولیه معدنی و حمل و نقل را می‌توانیم از عمده چالش‌های صنعت فولاد نام ببریم.

وی ادامه داد: سطح تولید و نیاز در این صنعت تقریبا با هم برایر است اما در برخی از محصولات فولادی، تولید ۲ برابر نیاز بازار است و بر این اساس باید نیمی از مازاد تولید را صادر کنیم.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد خاطر نشان کرد: صنعت فولاد در داخل کشور، تحت تاثیر سیاست‌های تنظیم بازار است و دولت در تلاش است تا از این طریق قیمت فولاد نسبت به بازار جهانی متفاوت نباشد اما مشکلی که در این بخش با آن مواجه هستیم، تفاوت نرخ سنجش، نرخ نیمایی است که نسبت به بازار متشکل ارزی، حداقل ۲۰ درصد متفاوت است و در صادرات هم با توجه به شرایط تحریم‌ها و این مورد که تولید کنندگان در صادرات باید در فروش، تخفیفات بسیار ویژه را برای خریداران خارجی در نظر بگیرند، تولیدکنندگان از فروش، سودی نمی‌برند و در چنین وضعیتی است که به مرور بسیاری از تولید کنندگان از چرخه تولید خارج می‌شوند.

وی یادآور شد: کیفیت تولیدات صنعت فولاد ایران در مقایسه با سایر کشورها در سطح بین المللی از جایگاه خوبی برخوردار است و دهمین رتبه تولید فولاد در جهان به ایران اختصاص دارد و به همین دلیل نیز، محصولات فولادی قابلیت صادرات دارند.

این مدیر ارشد صنعت فولاد با اشاره به کمبود سنگ آهن به عنوان خوراک اصلی صنعت فولاد تصریح کرد: در این بخش نیاز به سرمایه گذاری برای اکتشاف داریم. اگر سرمایه گذاری ها برای اکتشاف درست و به موقع انجام و تامین شود، می‌توانیم امیدوار باشیم که در آینده هم سنگ آهن به عنوان خوراک این صنعت، مورد استفاده باشد.

وی عمده ترین مشکل معدن کاران را نبود سرمایه عنوان کرد و گفت: اساسا اکتشاف فرآیندی زمان بر است که بخش خصوصی هم توان برعهده گیری پرداخت این هزینه‌ها را ندارد، به همین دلیل باید پروژه‌های اکتشافی را میان مدت و در بازه ی زمانی ۴ تا ۵ سال برنامه ریزی کرد پس از طی این مدت، سرمایه به سرمایه گذار برگردد و سرمایه گذاری‌ها در این بخش کمی اصلاح شود.

وی افزود: تولید کنندگان برای تولید باید به سمت تولید محصولات آلیاژی پیش بروند، که ارزش افزوده بیشتری به همراه داشته باشد.

سلطانی در پایان در خصوص جانمایی صنایع فولاد کشور بیان کرد: صنایع فولادی و شرکت‌های این صنعت در آینده راهی ندارند جز اینکه در جنوب کشور و در نزدیکی منابع آبی ایجاد شوند تا بتوانیم با بهره گیری از منابع انرژی، برای این صنعت جرخه‌های انرژی را ایجاد کنیم.

انتهای پیام/

علی شریفی

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=105872
  • 63 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.