تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

انتقاد از روش محاسبه سبد معیشت کارگران افزایش سقف تراکنش بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان شتاب احیای بناهای تاریخی با مشارکت مردمی ضرورت ارائه گزارش عملکرد سه ساله مدیریت شهری به شورا ورود اولین سری اتوبوس‌های برقی به کشور ناهماهنگی در اشتراک گذاری داده‌های اکتشافی رشد ۵.۵ درصدی تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲ تمدید مهلت ثبت‌نام‌ کارت بلیت مترو خبرنگاری تا ۱۵ اردیبهشت‌ برق سبز، راه حل کمبود گاز صنایع ضرورت اجرای سیاست تک نرخی شدن ارز تشدید رکود فولاد ایران با تداوم محدودیت‌های چین اعلام جزییات کاهش ساعت کار کارمندان موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی تعویق در زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی کاهش سرانه حفاظت و مرمت بناهای تاریخی تغییر رنگ پل طبیعت به مناسبت روز جهانی هموفیلی ضرورت اقدام جهادی برای ساخت واگن‌ها راهکارهای تخصصی برای مدیریت وزن کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها جدیت مصدومیت ستاره استقلال کمبود شدید نیروی کار در بخش دولتی و خصوصی معادن ایران در انتظار رتبه ۷ تولید فولاد جهان تداوم کاهش نرخ بهره بین بانکی در سال جدید کاهش شدید تعداد معادن در حال بهره‌وری بهره‌برداری از ۱۲ طرح پتروشیمی تا پایان سال اختصاص نیمی از بودجه ۱۴۰۳ به حمل و نقل عمومی ضرورت اجرای طرح تقسیم تهران آغاز ثبت‌نام متقاضیان ترمیم نمره از اول اردیبهشت تغییر رقم دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی برای مرمت کاهش تعداد معادن فعال کشور بانک‌ها مشمول تعطیلی پنجشنبه‌ها اصلاح موادی از لایحه تجارت در مجلس آخرین مهلت کودکستان‌ها برای محاسبه شهریه مواد غذایی مفید برای سلامت مو ضرورت جلوگیری از طغیان سفید بالک‌ها در پایتخت

3

نشست خبری مجید عشقی رئیس سازمان بورس با خبرنگاران

  • کد خبر : 105697
  • 08 آذر 1401 - 10:11
نشست خبری مجید عشقی رئیس سازمان بورس با خبرنگاران
امروز سه شنبه ۸ آذر ۱۴۰۱ نشست خبری مجید عشقی رئیس سازمان بورس و معاونین با خبرنگاران از ساعت ۹ تا ۱۱ در حال برگزاری است.این هشتمین نشست خبری هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار است.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران؛ در ابتدای این جلسه مجید عشقی رئیس سازمان بورس صحبت ها را آغاز کرد و از همراهی رسانه در این مدت تشکر کرد. وی گفت: بلاخره بازار سرمایه ما از دوران پرچالشی گذر کرده است و در این دو سال مسائل مختلفی در بازار گذشت و بازار سختی برای سرمایه گذاران داشتیم که با فراز و فرودهایی همراه بود و نقش رسانه ها در کنترل روانی بازار ، بسیار موثر بود.

رئیس سازمان بورس اظهار داشت: در خصوص افشای عمق مظنه، برخلاف برخی نگرانی‌های اولیه که در خارج از سازمان بورس در این خصوص وجود داشت، نمایش عمق تمام سفارشات خرید و فروش باعث شفافیت بیشتر در بازار سرمایه شد.

گزارش عملکرد یک ساله

عشقی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با ارائه گزارش عملکردی از یک سال گذشته به نکات زیر اشاره کردند:

▪︎ ۱۹ برنامه کلان برای رسیدن به اهداف ترسیم و اجرایی شد.

▪︎ پرداخت الکترونیکی سود سنواتی اجرایی شد.

▪︎ سودهای رسوبی تعیین تکلیف شد و پرداخت آنها ادامه دارد.

▪︎ تقویت اعتماد عمومی ، شفافیت و جریان اطلاعات سالم در بازار از اهم اقدامات به شمار می رود.

▪︎ تعیین نحوه محاسبه و اعمال سقف برای نرخ خوراک و سوخت صنایع پیگیری شد.

▪︎ منابع و ساز و کارهای عملکردی صندوق تثبیت و صندوق توسعه بازار تقویت شد.

▪︎ سود سهام عدالت در سال ۱۴۰۰ به طور کامل پرداخت شد.

▪︎ مراکز آزمون در تهران و شهرستان ها توسعه یافت و تا پایان سال به ۱۰استان خواهد رسید.

▪︎ سامانه سهام شناور آزاد برای شناسایی لایه های سهامداری و ذینفع واحد راه اندازی شد.

▪︎ اصلاح قوانین و مقررات همگام با توسعه بازار سرمایه و با تاکید بر نقش سیاستگذاری و نظارتی سازمان مد نظر است.

▪︎ دستورالعمل حاکمیت شرکتی اصلاح و بازنگری شد.

▪︎ ضوابط خاص پذیرش شرکت های استارتاپی تدوین شد.

▪︎ لایحه مدیریت تضاد منافع در بازار سرمایه مورد بازنگری قرار گرفت.

▪︎ به جهت بررسی شکایات و تخلفات برنامه هایی اجرا و اقدام شد که ایجاد شعب میانجی گری در بازار یکی از آنها به شمار می رود.

▪︎ پس از ۱۲سال عدم صدور مجوز، این سازمان ۱۳موافقت اصلی و ۵ مجوز فعالیت کارگزاری را صادر کرد.

▪︎ برای اولین بار خودرو در این بازار به فروش رفت.

▪︎ ۱۲مجوز فعالیت سبدگرانی و ۱۷مجوز تاسیس صادر شد.

▪︎ در فرآیند صدور مجوز نهادهای مالی، انحصار زدایی و تسهیل گری شده است.

او اظهار داشت: در خصوص ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار سرمایه، روند فعلی یک روند سخت‌گیرانه است و امیدواریم در آینده بتوانیم در این روند تسهیلاتی ایجاد کنیم.

رئیس سازمان بورس گفت: یکی از مشکلات ما، عدم آشنایی قضات با چارچوب‌ها و پیچیدگی‌های بازار سرمایه بود. با تاسیس و تخصیص شعب میانجیگری در بازار سرمایه، از این پس بسیاری از دعاوی بازار سرمایه در خود بازار حل خواهد شد.

عشقی ادامه داد: دستورالعمل انتشار سوابق تخلفاتی و کیفری مدیران ناشران و نهاد‌های مالی تدوین شد. با اجرای این قانون نام متخلفان مدیران نهاد‌های مالی هم منتشر خواهد شد. بند چ ماده ۳۶ قانون احکام دائمی کشور، قانونی بوده که ۱۳ سال بر زمین مانده و از این پس اجرایی خواهد شد.

وی در این در نشست خبری بیان کرد: گواهی صرفه جویی انرژی ابزار بسیار ارزنده است اما متاسفانه ناشناخته است. این گواهی میتواند به تامین مالی پروژه های انرژی و نیز صرفه‌جویی انرژی منتج شود.

یکی از محور‌های گزارش رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، جهش در ارائه مجوز‌های نهاد‌های مالی در بازار سرمایه بود. نزدیک به ۱۶۰ مجوز موافقت اصولی، مجوز تاسیس، مجوز پذیره نویسی و مجوز فعالیت صادر شده است

یکی از کارهایی که در این یک سال انجام دادیم ورود خودرو به بورس کالا بود. امیدواریم به جایی برسیم که کل عرضه ها از طریق بورس کالا انجام شود و این بخت آزمایی ها جمع شود و هم تولیدکننده و هم مصرف کننده نفع ببرند. البته مشکل خودروسازها تنها قیمت گذاری دستوری نیست.

عشقی در پایان در خصوص وضعیت سهام عدالت تصریح کرد: آیین نامه اجرایی سهام عدالت که در سال ۹۹ آمده بود بررسی شد. درباره سهام عدالت ما در شورا به اتفاق نظر نرسیدیم و در حال بررسی است و یک سری تصمیمات هم باید در سطح کلان گرفته شود. در خصوص آزادسازی، امکان فروش و … با توجه به تبعات سنگینی که دارد باید یک تصمیم گیری منطقی شود. در خصوص وضعیت شرکت های سرمایه گذاری استانی منتظر نهایی شدن مدل هستیم. به نهایی شدن مدل که رسیدیم مجامع این شرکت ها برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=105697
  • 21 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.