تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

راه‌اندازی خانه روزنامه‌نگاران تا تابستان امسال اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ بازگشایی درب ورودی «تکیه دولت» به کاخ گلستان مصوبه دولت برای حمایت از تولید و صادرات رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری جزئیات تصمیم شهرداری برای جمع‌آوری پل ۵۰ ساله تهران اعلام تاریخ جدید بازگشایی مدارس بعد تعطیلات عید مهلت استفاده از یارانه جدید وزش باد شدید در تهران اعلام برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اولویت‌های شهرداری تهران در سال جدید اقدامات توسعه‌ای متروی تهران برای۱۴۰۳ فعالیت شبانه‌روزی خطوط بی‌آرتی پایتخت ثبت سه اثر تاریخی در فهرست آثار ملی پایتخت جزئیات افزایش وام ودیعه مسکن مخصوص کارگران رسیدگی به افزایش تعطیلات پایان هفته پس از بازگشایی مجدد مجلس افزایش ۳۰ میلیون لیتری تولید بنزین و نفت‌گاز تا پایان ۱۴۰۵ درمان اضطراب عامل کاهش خطرات قلبی شایع‌ترین علائم حمله قلبی ضرورت رفع موانع حضور مردم در فعالیت‌های اقتصادی تاکید بر تصویب طرح ساماندهی نیروهای قراردادی و شرکتی افزایش ۵ برابری بودجه سال آینده شهرداری تهران گروه‌های مشمول بلیت رایگان و نیم‌بها موزه‌ها طلسم‌شکنی ایران در ترکمنستان با طعم صعود تمرین پرسپولیسی‌ها باز هم بدون سرمربی مضرات نوشیدن آب یخ در افطار جزئیات آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک نفت و گاز عامل اصلی رشد اقتصادی کشور در سال ۱۴۰۲ رُشد تولید فولاد خام ایران سوخت جایگزین راه حلی برای کاهش مصرف بنزین اجاره خانه‌های اشتراکی در تهران جزئیات طرح تشدید مجازات همکاری با کشورهای متخاصم سودجویی از رقابت در فروش نفت ایران بارش باران و وزش باد شدید در تهران استقبال ورود گردشگران از در کوچه تکیه دولت ممنوعیت اتراق در بوستان‌ها به دلیل هشدار هواشناسی

2

ثبت ملی چنارهای ۴۰۰ ساله البرز

  • کد خبر : 104957
  • 28 آبان 1401 - 12:55
ثبت ملی چنارهای ۴۰۰ ساله البرز
معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز از ثبت ملی سه اثر طبیعی در البرز خبر داد.

به گزارش سرویس فرهنگی افق تهران؛ شهباز محمودی معاون میراث‌فرهنگی افزود: این آثار طبیعی شامل سه درخت چنار کهنسال در ساوجبلاغ و روستای سیاه‌کلاهان کرج است.

به گفته معاون میراث‌فرهنگی این اداره‌کل دو درخت کهنسال چنار واقع در مسجد امیرالمومنین در روستای شلمزار ساوجبلاغ به ثبت ملی رسید. این دو درخت بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ سال قدمت دارند.

محمودی ادامه داد: پرونده این دو درخت به دلیل همپوشانی داشتن با یکدیگر در قالب یک پرونده مطرح شد. قطر درخت اول  ۲۵۵ و دومی ۲۴۲ سانتی‌متر و در کل وسعت تاج آن‌ها ۴۳۸ متر مربع است.

او با بیان اینکه ثبت ملی این درختان کهنسال به دهیار و شورای روستا ابلاغ شد، اظهار کرد: به این صورت برای حفظ و نگهداری آن همیاری بیشتری صورت می‌گیرد. از طرف ما نیز پیشنهادات برای چگونگی محافظت از این درخت‌ها داده می‌شود تا خطری متوجه آن‌ها نباشد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز اضافه کرد: درخت دیگر، چنار کهنسال روستای سیاه‌کلاهان در قسمت شمالی گوهردشت است که این درخت نیز در کنار مسجد سیاه‌کلاهان واقع شده و مردم اعتقاد معنوی خاصی به درخت دارند و دخیل‌هایی به آن بسته شده است.

محمودی ادامه داد: این درخت از چشمه بهرام بک آبیاری می‌شود و قدمتی بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ سال دارد. وسعت تاج آن نیز  ۱۷۰ متر مربع ارزیابی شده است.

به گفته او ارتفاع این درخت ۲۰ متر، قطر کلی ۱۰۴۴ سانتی متر و قطر برابر سینه بزرگترین تنه فرعی هم ۲۰۰ سانتی متر است.

محمودی با اشاره به اینکه با همکاری اهالی و شورای روستا و دهیار، اقدامات حفاظتی برای درخت انجام شده، تصریح کرد: دهیاری همکاری خوبی برای حفظ و نگاهداشت این درخت دارد. در واقع وقتی یک اثر ثبت ملی می‌شود همکاری تمام ادارات برای حفاظت از آن بیشتر می‌شود و در نهایت می‌تواند موجب حفظ بهتر آن اثر باشد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=104957
  • 15 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.