تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

انتقاد از روش محاسبه سبد معیشت کارگران افزایش سقف تراکنش بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان شتاب احیای بناهای تاریخی با مشارکت مردمی ضرورت ارائه گزارش عملکرد سه ساله مدیریت شهری به شورا ورود اولین سری اتوبوس‌های برقی به کشور ناهماهنگی در اشتراک گذاری داده‌های اکتشافی رشد ۵.۵ درصدی تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲ تمدید مهلت ثبت‌نام‌ کارت بلیت مترو خبرنگاری تا ۱۵ اردیبهشت‌ برق سبز، راه حل کمبود گاز صنایع ضرورت اجرای سیاست تک نرخی شدن ارز تشدید رکود فولاد ایران با تداوم محدودیت‌های چین اعلام جزییات کاهش ساعت کار کارمندان موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی تعویق در زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی کاهش سرانه حفاظت و مرمت بناهای تاریخی تغییر رنگ پل طبیعت به مناسبت روز جهانی هموفیلی ضرورت اقدام جهادی برای ساخت واگن‌ها راهکارهای تخصصی برای مدیریت وزن کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها جدیت مصدومیت ستاره استقلال کمبود شدید نیروی کار در بخش دولتی و خصوصی معادن ایران در انتظار رتبه ۷ تولید فولاد جهان تداوم کاهش نرخ بهره بین بانکی در سال جدید کاهش شدید تعداد معادن در حال بهره‌وری بهره‌برداری از ۱۲ طرح پتروشیمی تا پایان سال اختصاص نیمی از بودجه ۱۴۰۳ به حمل و نقل عمومی ضرورت اجرای طرح تقسیم تهران آغاز ثبت‌نام متقاضیان ترمیم نمره از اول اردیبهشت تغییر رقم دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی برای مرمت کاهش تعداد معادن فعال کشور بانک‌ها مشمول تعطیلی پنجشنبه‌ها اصلاح موادی از لایحه تجارت در مجلس آخرین مهلت کودکستان‌ها برای محاسبه شهریه مواد غذایی مفید برای سلامت مو ضرورت جلوگیری از طغیان سفید بالک‌ها در پایتخت

2

محلات کم برخوردار نیازمند توجه ویژه

  • کد خبر : 104579
  • 23 آبان 1401 - 14:58
محلات کم برخوردار نیازمند توجه ویژه
عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: ناحیه چهار منطقه 11 شهرداری تهران؛ در خود پنج محله عباسی، راه آهن، هلال احمر، انبار نفت و آگاهی را جا داده است که چهار محله آن محلات کم برخوردار با بافت فرسوده و آسیب‌های اجتماعی بوده و نیازمند توجه ویژه‌ای است.

به گزارش سرویس شورای شهر افق تهران؛ ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در یکصد و پنجمین جلسه شورا گزارش محله‌گردی خود از محله « عباسی» قرائت کرد. او گفت: برخی از نواحی تهران، نواحی ویژه هستند که ساختار و توانمندی‌شان به نسبت سایر نواحی شهر تهران نسبت ویژه‌ای دارد که بتوانند محلات زیر پوشش خود را مدیریت کنند و مسائل‎شان را در حد بضاعت‌شان حل و فصل کنند.

او ادامه داد: ناحیه چهار منطقه ۱۱ شهرداری تهران؛ در خود پنج محله عباسی، راه آهن، هلال احمر، انبار نفت و آگاهی را جا داده است که چهار محله آن محلات کم برخوردار با بافت فرسوده و آسیب‌های اجتماعی بوده و نیازمند توجه ویژه‌ای است. بنده از محله عباسی بازدید کردم که حدود ۲۰ هزار نفر جمعیت ساکن دارد و ۲۰۰ شهید سرفراز را مانند اکثر محلات جنوب شهر تقدیم انقلاب اسلامی و کشور عزیزمان کرده است اما در هیاهوی گذشت زمان، دیوان سالاری دولت‌ها و مدیریت شهری در ادوار مختلف از تامین سرانه‌های مورد نیاز این محله در مقیاس محلی غفلت شده است.

امانی اضافه کرد: البته مدیریت شهری در دوره های سوم و چهارم برای توسعه و رفع محرومیت از این محله تعدادی از املاک را برای اجرای طرح‌های توسعه ای تملک کرده اما بعدا در ادامه مدیریت شهری این املاک رها شدند و هم اکنون مأمن و خوابگاه معتادان و سارقان گردیده و موجب نارضایتی اهالی به ویژه کسبه که شبانه اموالشان مورد دستبرد قرار می‌گیرد شده است. برخی از این املاک طبقات بالا هستند و طبقه های زیرین، مغازه‌های مردم است و طبقات بالا که در اختیار این افراد است وارد مغازه‌های مردم می‌شوند.

این عضو شورا تاکید کرد: به دلیل ارزانی قیمت اجاره مسکن حضور مهاجرین و اتباع بیگانه در این محله افزایش یافته و طبق برآورد تعدادشان بیش از دو هزار نفر است به شکلی که بیش از ۷۰ درصد ظرفیت تنها مدرسه ابتدایی محله در اختیار فرزندان اتباع خارجی است. سرانه فضای سبز مطلوب است و محله هفت بوستان دارد که به نسبت متوسط سرانه فضای سبز درشهر تهران خیلی بالاتر است اما نگهداری درختان حاشیه خیابان ها و معابر محله مثل اکثر محلات مطلوب نیست. آسفالت پای ریشه درختان، سبب شده اطراف درختان سطح محله به محل دپوی نخاله و زباله تبدیل شود و درختان آفت‌زده و خشک‌شده به وفور در سطح محله دیده می‌شوند.

امانی با بیان اینکه شرایط جمع‌آوری زباله و رفت و روب شهری نامطلوب بوده و باعث جولان جوندگان موزی در سطح جوی‌ها و معابر محله شده است تاکید کرد: مرز بین دو منطقه ۱۷ و ۱۱ زیر پل حق‌شناس واقعا دیدنی بود. در سمت منطقه ۱۷ نورپردازی شده و ستون‌هایش نقاشی شده و فضای سبز چشم‌نوازی دارد اما سمت منطقه ۱۱ تبدیل به پارکینگی شده و به بخش خصوصی واگذار شده که حتی نظافت محوطه و اطراف این پارکینگ شرایط بدی دارد. به جز ۱۹ مسجد موثر مستقر در منطقه که فضای مذهبی و فرهنگی خوبی ایجاد کرده، فضاهای فرهنگی کلاسیک مانند خانه کتاب، کتابخانه، سینما و سایر فضاهای فرهنگی از آرزوهای دست نیافتنی اهالی این محله است. یک ملک قدیمی در محله به نام گرمابه عباسی رها شده که در صورت تملک توسط شهرداری می‌تواند به یک فضای فرهنگی مناسب برای مردم تبدیل شود.

او اضافه کرد: در دو بوستان محله که مورد بازدید ما قرار گرفت جمع‌های چند نفری معتادان جلب توجه می کرد و شهردار و معاون اجتماعی منطقه گفتند بعد از جمع آوری معتادین در منطقه ۱۲ به ویژه محله هرندی به محلات منطقه ۱۱ مهاجرت کردند. نکته قابل توجه واگذاری جمع‌آوری و اسکان معتادین سطح مناطق به معاونت اجتماعی مناطق است که در منطقه ۱۱ مرکز مددکاری با ظرفیت بیش از ۱۵۰ نفر مسئولیت پذیرش شبانه این افراد را عهده‌دار شده که صبح روز بعد هم آنها را رها می‌کند و در سطح منطقه پخش می‌شوند؛ این در حالی است که بر اساس برنامه اعلام شده قبلی جمع‌آوری معتادین متجاهر بر عهده سازمان خدمات اجتماعی شهرداری و نگهداری معتادان معمولی که بیماری خاص ندارند یا خانم نیستند بر عهده سازمان بهزیستی است اما به دلیل این که سازمان بهزیستی این توان را ندارد شهرداری متکفل این مساله شده و این روند ناقص را رقم زده است.

امانی با بیان اینکه در این محله شاهد پست‌ها و ستون‌های برق مزاحم در مسیر تردد خودروها و معابر باریک بودیم، گفت: امیدواریم با همکاری شهرداری و شرکت برق منطقه‌ای با یک کار جهادی و خداپسندانه مردم از این مزاحم‌ها رهایی یابند. سرانه ورزشی محله اخیرا با باز گرداندن سه زمین چمن مصنوعی از بخش خصوصی به سرای محله برای استفاده مردم امید است که بهبود پیدا کند و امکان استفاده عموم اهالی محله از این زمین‌ها فراهم گردد. زیرزمین سرای محله تجهیز شده و از آن به عنوان محل تامین سرانه ورزشی استفاده می‌شود. در این محله خودروهای فرسوده رهاشده زیادی دیدم و با یکی از مالکان این خودروها صحبت کردم و گفت اگر خودرویم را با خودروی نو تعویض کنند و به من تسهیلات بدهند حتما خودرویم را از منطقه به محل اسقاط خودرو منتقل می‌کنم.
این عضو شورا اضافه کرد: پل عابر پیاده که خیابان جعفری را به دو بخش تقسیم کرده مکانیزه نیست و افراد ناتوان جسمی و جانبازان امکان عبور از آن را ندارند و مکانیزه کردن این پل خواسته اهالی محله است. خیابان رباط کریم که بخش جنوبی محله عباسی را تشکیل می‌دهد تقریبا در بن بست قرار دارد و عدم تردد خودروهای عبوری موجب رکود و سکون این بخش از محله شده و احداث دوربرگردان و تقاطع بر روی بزرگراه به سمت خیابان رباط کریم می‌تواند ضمن کوتاه کردن مسیر مردم، این بخش از محله را از بن بست خارج کند.

امانی تاکید کرد: تنها پل مکانیزه یعنی پل ایروانی خراب و تعطیل است و قابل استفاده نیست. دوربین کنترل ترافیک نصب شده در پل شهید عابدی و نواب خودروهای اهالی ساکن محله را جریمه می‌کند و نارضایتی‌شان را به دنبال دارد و درخواست می‌کنم سازمان حمل و نقل و ترافیک در رابطه با این دوربین تجدیدنظر کند.

او در نهایت درخواست‌های اهالی محله از شهرداری را به صورت خلاصه قرائت کرد و گفت: اول؛ تعیین تکلیف املاک رها شده شهرداری در سطح محله به ویژه بازارچه عباسی و مسجد صاحب الزمان. دوم؛ باز کردن بن‌بست خیابان رباط کریم از طریق ایجاد تقاطع سوم؛ مکانیزه کردن پل عابر پیاده بر روی خیابان جعفری و بزرگراه. ۴ تعمیر و راه اندازی پل مکانیزه ایروانی. ۵ جمع آوری خودروهای رها شده در سطح محله. ششم؛ واگذاری پارکینگ میدان حق شناس به مدیریت محله. هفتم؛ جمع‌آوری پست و ستون‌های برق مزاحم تردد در سطح محله. هشتم؛ انتقال معتادین که در مرکز این منطقه هستند به خارج از شهر و واگذاری به سازمان بهزیستی. نهم؛ رسیدگی به وضعیت نظافت و نگهداری فضای سبز درختان حاشیه معابر. امیدواریم شهرداری تهران در رابطه با این درخواست‌های حداقلی که به راحتی قابل اجراست برای رفع مشکلات این محله کم برخوردار در مرکز شهر تهران گامی بردارد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=104579
  • 33 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.