تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

اجرای قانون ترمیم حقوق کارکنان شهرداری تهران تاکید بر جلوگیری از تخریب بناهای مجاور کاخ گلستان تعیین تکلیف حقوق کارگران برای سال۱۴۰۳ افزایش سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت فعالیت مراکز منتخب معاینه فنی شهر تهران در روزهای ۱۰ و ۱۲ فروردین صنعت پتروشیمی بر مدار مهار تورم و رشد تولید در سال ۱۴۰۲ تداوم رکود در بازار مسکن افزایش نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۲ درصد پیش بینی وزش باد شدید برای تهران ممنوعیت استخدام رسمی در طول برنامه هفتم تحقق شعار سال نیازمند ثبات در کشور منوعیت ورود گردشگران به برخی مناطق گردشگری ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی اعلام قیمت جدید گوشت و مرغ تاریخ واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی راه‌اندازی خانه روزنامه‌نگاران تا تابستان امسال ممنوعیت نوشیدن آب قبل از خواب ریزش تاج عمارت قاجاری تهران تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق لایحه عفاف و حجاب هنوز در انتظار تأیید شورای نگهبان ضرورت ساماندهی کودکان کار طی ماه‌های آینده بازگشت ۳ ملی‌پوش به تمرین استقلال تشخیص بیماری زوال عقل با اجسام ارتباط درد دست چپ با حمله قلبی مخالفت نکونام با درخواست ملی‌پوشان استقلال اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ بازگشایی درب ورودی «تکیه دولت» به کاخ گلستان مصوبه دولت برای حمایت از تولید و صادرات رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری جزئیات تصمیم شهرداری برای جمع‌آوری پل ۵۰ ساله تهران اعلام تاریخ جدید بازگشایی مدارس بعد تعطیلات عید مهلت استفاده از یارانه جدید وزش باد شدید در تهران اعلام برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اولویت‌های شهرداری تهران در سال جدید اقدامات توسعه‌ای متروی تهران برای۱۴۰۳

2

تصمیمی جدید برای جشنواره فیلم کودک امسال

  • کد خبر : 103550
  • 05 آبان 1401 - 13:00
تصمیمی جدید برای جشنواره فیلم کودک امسال
سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان در حالی برگزار خواهد شد که هنوز فراخوان این رویداد نیز منتشر نشده، این مساله شائبه‌هایی را به وجود آورده که پاسخگویی سریع مسئولان بنیاد سینمایی فارابی را ضروری می‌کند.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر افق تهران؛ آبان‌ماه درحالی آغاز شده که تاکنون، خبری از برگزاری سی‌وپنجمین دوره جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان نشده است. دوره پیشین این رویداد، ۱۶ تا ۲۱ مهرماه سال گذشته در اصفهان برگزار شد اما برای امسال، هنوز هیچ تاریخی درباره برگزاری جشنواره مطرح نشده است.

این اتفاق در شرایطی رخ داده که عمده زمان برگزاری جشنواره طی سالیان اخیر، در مهرماه بوده است و اگر جشنواره دوره بیست‌وپنجم در سال ۹۰ را لحاظ نکنیم، می‌بینیم که هیچ دوره‌ای از جشنواره فیلم کودک طی ۲۷ سال گذشته، در آبان‌ماه برگزار نشده است. نکته نگران‌کننده اما اینکه هنوز تاریخی برای برگزاری این رویداد اعلام نشده است.

شائبه دوسالانه شدن جشنواره فیلم کودک

هم‌اکنون که چند روز از آبان‌ماه گذشته است، هنوز فراخوان جشنواره سی‌وپنجم منتشر نشده اما در نهم مهرماه بود که فراخوان ششمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان کشور منتشر شد. برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که جشنواره سی‌وپنجم کودک قرار است در حاشیه برگزاری این رویداد، افتتاحیه، بخش‌های جنبی و کارگاهی خود را برگزار کرده و بخش رقابتی آن، به سال آینده موکول شود؛ خبری که اگرچه هنوز به‌شکلی رسمی اعلام نشده اما برخی شنیده‌ها، حاکی از اتخاذ چنین رویکردی است.

البته طی ماه‌های اخیر، چندین جلسه هم‌اندیشی با هدف تغییرات هدفمند در جشنواره فیلم کودک برگزار شده است اما خروجی هیچ‌یک از این جلسات، به خبر برگزاری جشنواره ختم نشده است. همین اتفاق سبب شده تا خبر دوسالانه شدن این جشنواره، برای مدتی، نُقل محافل شود؛ اتفاقی که هر دنبال‌کننده اخبار این رویداد نیز می‌داند که این اتفاق نه‌تنها به نفع سینمای کودک نیست بلکه مدیریت سینما نیز علاقه‌ای برای دوسالانه کردن این رویداد مهم سینمایی ندارد.

بنیاد سینمایی فارابی باید در حرکتی پیش‌دستانه، جزئیات رقم خوردن جشنواره فیلم کودک امسال را منتشر می‌کرد تا از بروز حواشی بی‌مورد که در این وضعیت سینما، مدیریت آن را خدشه‌دار می‌کند، جلوگیری شوداین وضعیت سبب شده تا برخی رسانه‌ها، گزارش‌های نادرستی از وضعیت جشنواره فیلم کودک و نوجوان امسال منتشر کنند. به همین دلیل چه خوب بود بنیاد سینمایی فارابی در حرکتی پیش‌دستانه، جزئیات رقم خوردن جشنواره امسال را منتشر می‌کرد تا از بروز حواشی بی‌مورد که در این وضعیت سینما، مدیریت آن را خدشه‌دار می‌کند، جلوگیری شود.

البته در این ماجرا باید به صحبت‌های سیدمهدی جوادی؛ دبیر سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان نیز به شکل موشکافانه‌ای بنگریم. زمانی که وی در اوایل شهریورماه امسال عنوان کرد: برای دوره سی‌وپنجم، ناظر به اتمام دوره چهارساله، تفاهم‌نامه با شهرداری اصفهان و همچنین رویکردهای جدید سازمان سینمایی، شرایطی برای میزبانی داشتیم که به شهرداری اصفهان و سایر شهرهای متقاضی اعلام شد اما به علت سابقه برگزاری این جشنواره در اصفهان، بی‌شک تمایل داشتیم این جایگاه و اولویت برای اصفهان حفظ شود. شهردار اصفهان هم  کلیات این شرایط اعلامی را پذیرفته‌ است.

هر چند که ضرورت پوست‌اندازی برای جشنواره کودک، بسیار حیاتی به نظر می‌رسد اما در این بین باید به کاهش تولیدات کودک طی سالیان اخیر نیز اشاره کرد. در سال‌های شیوع گسترده کرونا و پس از آن، تولیدات سینمایی کشور، رکود عجیبی را تجربه کرد که سینمای کودک نیز از این جریان، مصون نماند. بنابراین انتقال بخش رقابتی جشنواره کودک به سال دیگر، بهترین و خردمندانه‌ترین تصمیمی است که می‌شود برای امسال این جشنواره در نظر گرفت.

به این ترتیب، با برگزاری بخش‌های غیررقابتی و آموزشی این جشنواره، هم‌زمان با ششمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان کشور، هم سیاست‌های کلان جشنواره کودک پابرجا مانده و متوقف نمی‌شود و هم آثار بخش رقابتی، این فرصت را خواهند یافت تا در دوره بعدی این رویداد، حضور پیدا کنند.

بخش رقابتی جشنواره کودک، اگر برای امسال برگزار شود، قطعا آسیب‌های بسیاری خواهد دید که مهم‌ترین آسیب، نبود فرصت رقابتی عادلانه میان آثاری کم‌ است که مطمئنا بر تعداد منتقدان این جشنواره خواهد افزود و تیغ نقدها را تیزتر خواهد کرد. بنابراین باید این تصمیم یا هر تصمیمی که برای جشنواره کودک امسال اتخاذ شده، هر چه زودتر از سوی فارابی به شکلی رسمی اعلام شود تا شائبه‌ها، بیش از این، اصل این رویداد را نشانه نگرفته و تلاش‌ها برای غنای بیشتر آن را هدر ندهد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=103550
  • 24 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.