تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

منوعیت ورود گردشگران به برخی مناطق گردشگری ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی اعلام قیمت جدید گوشت و مرغ تاریخ واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی ممنوعیت نوشیدن آب قبل از خواب تشخیص بیماری زوال عقل با اجسام تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق لایحه عفاف و حجاب هنوز در انتظار تأیید شورای نگهبان ضرورت ساماندهی کودکان کار طی ماه‌های آینده راه‌اندازی خانه روزنامه‌نگاران تا تابستان امسال اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ بازگشایی درب ورودی «تکیه دولت» به کاخ گلستان مصوبه دولت برای حمایت از تولید و صادرات رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری جزئیات تصمیم شهرداری برای جمع‌آوری پل ۵۰ ساله تهران اعلام تاریخ جدید بازگشایی مدارس بعد تعطیلات عید مهلت استفاده از یارانه جدید وزش باد شدید در تهران اعلام برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اولویت‌های شهرداری تهران در سال جدید اقدامات توسعه‌ای متروی تهران برای۱۴۰۳ فعالیت شبانه‌روزی خطوط بی‌آرتی پایتخت ثبت سه اثر تاریخی در فهرست آثار ملی پایتخت جزئیات افزایش وام ودیعه مسکن مخصوص کارگران رسیدگی به افزایش تعطیلات پایان هفته پس از بازگشایی مجدد مجلس افزایش ۳۰ میلیون لیتری تولید بنزین و نفت‌گاز تا پایان ۱۴۰۵ درمان اضطراب عامل کاهش خطرات قلبی شایع‌ترین علائم حمله قلبی ضرورت رفع موانع حضور مردم در فعالیت‌های اقتصادی تاکید بر تصویب طرح ساماندهی نیروهای قراردادی و شرکتی افزایش ۵ برابری بودجه سال آینده شهرداری تهران گروه‌های مشمول بلیت رایگان و نیم‌بها موزه‌ها طلسم‌شکنی ایران در ترکمنستان با طعم صعود تمرین پرسپولیسی‌ها باز هم بدون سرمربی مضرات نوشیدن آب یخ در افطار جزئیات آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

10

بهترین فیلم جشنواره فجر امروز اکران می‌شود

  • کد خبر : 1027
  • 18 مرداد 1397 - 9:08
بهترین فیلم جشنواره فجر امروز اکران می‌شود

فیلم سینمایی “تنگه ابوقریب” آخرین ساخته “بهرام توکلی” کارگردان دارنده سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر از امروز اکران خود در سینماهای ایران را آغاز خواهد کرد. به گزارش سرویس فرهنگی هنری افق تهران، فیلم سینمایی “تنگه ابوقریب” آخرین ساخته “بهرام توکلی” کارگردان دارنده سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر از امروز اکران خود در سینماهای ایران را آغاز خواهد کرد. این […]

فیلم سینمایی “تنگه ابوقریب” آخرین ساخته “بهرام توکلی” کارگردان دارنده سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر از امروز اکران خود در سینماهای ایران را آغاز خواهد کرد.

به گزارش سرویس فرهنگی هنری افق تهران، فیلم سینمایی “تنگه ابوقریب” آخرین ساخته “بهرام توکلی” کارگردان دارنده سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر از امروز اکران خود در سینماهای ایران را آغاز خواهد کرد.

این فیلم از نگاه بسیاری از منتقدین و اهالی سینما یکی از بهترین تجربه هایسینمای ایران در ژانر جنگ و دفاع مقدس است. فیلمی که از درجه کیفی بسیار بالایی برخوردار بوده و مخاطب را در لحظه لحظه خود درگیر می کند.

شاید مخاطب سینمایی ایران هیچگاه انتظار چنین فیلمی را در ژانر دفاع مقدس نداشته باشد اما فیلم “تنگه ابوقریب” از استانداردهایی برخوردار است که تاکنون در این نوع از سینما دیده نشده است. فیلمی که در هنگام اکران مخاطب را به قیاس با آثار مطرح هالیوود سوق می دهد. قیاسی که تنها می تواند از کیفیت بالای اثر خبر دهد.

تنگه ابوقریب در لحظه رخ می دهد، شعارزدگی مرسوم این ژانر را کنار زده و به دنبال خلق موقعیتی ناب از اتفاقی است که در تنگه ابوقریب و دوران دفاع مقدس رخ داده است.

این فیلم موفق‌ترین فیلم سی و ششمین جشنواره فیلم فجر بود. “تنگه ابوقریب” در کنار بمب؛ یک عاشقانه با یازده نامزدی سیمرغ بلورین پیشتاز جشنواره سی و ششم شدند. این فیلم با دریافت شش سیمرغ بلورین بیشترین سیمرغ را از سی و ششمین دورهجشنواره فیلم فجر دریافت کرد.

“تنگه ابوقریب” موضوعی گم شده در تاریخ دفاع مقدس است. ۵ روز قبل از آتش بس میان ایران و عراق گروهی از شیرمردان ایرانی در دفاع از خاک وطن در تنگه ای  به نام ابوقریب دشمن را با نثار جانشان زمین گیر می کنند تا رژیم بعث عراق نتواند وارد خوزستان شود که اگر این اتفاق می افتاد پیروزی رژیم بعث ۵ روز پیش از تصویب آتش بس قطعی بود. رویدادی که در دل تاریخ دفاع مقدس باز نشد و حتی گم شده بود و اقدام کارگردان جوان این فیلم که جنگ را ندیده است برای روایت این رویداد مهم تحسین برانگیز و قابل احترام است.

در ابتدای فیلم شادی و سرخوشی چهار شخصیت اصلی در کنار رودخانه نشان داده می شود و اگر در نوشته اول فیلم تنگه ابوقریب از موقعیت زمانی بیان نشود شاید مخاطب نداند که فیلم در زمان دفاع مقدس روایت می شود.

ایده توکلی در ابتدای فیلم در صحنه ای که دو شخصیت در تصویر نشان داده می شوند اما مخاطب دیالوگ های دو شخصیت دیگر که روی میز نشسته اند را می شنود در نوع خود متفاوت است و وقتی دوربین به سمت رودخانه بر می گردد مخاطب متوجه وضعیت جنگ زده مردم می شود.

“تنگه ابوقریب” با نوع پرداخت خود به دفاع مقدس تنها به مسئله دفاع رزمندگان از وطن نمی پردازد بلکه زندگی در این دوران را به تصویر می کشد. آن جا که در ابتدای فیلم رزمندگان به شوخی و رفتارهای برگرفته از شادی می پردازند و در عین حال دفاع از میهن نیز برایشان مهم است. حتی رزمندگانی که تلاش دارند به ندای دل خود گوش داده و در خط مقدم حضور یابند نیز دراین فیلم نشان داده می شود.

تصاویر فیلم از مردم که به دلیل حمله دشمن دچار خرابی در اموال و جان شده اند و در بیابان و مناطق مورد تهاجم آواره شده اند به درستی برای مخاطب روایت می شود.

تنگه ابوقریب با هنر بهرام توکلی دفاع مقدس را به شکلی برای مخاطب روایت می کند که نمی شود برای صحنه های جنگی فیلم نقصی یافت. صحنه هایی که در برخی مواقع حتی با پاشیدن خون روی دوربین، واقعی بودن دفاع مقدس و عظمت رشادت های رزمندگان آن را نشان می دهد.

مهدی قربانی در نقش علی به عنوان عکاس نماد بینش افرادی است که قبل از ورود به یک رویداد و در دل میدان همه را به یک چوب می رانند اما وقتی خود وارد میدان می شوند بدتر از واکنش هایی که بر آن نقد می کردند را در خود می بینند و تازه متوجه می شوند که در چه وضعیتی حضور دارند.

طراحی صحنه و جلوه های ویژه “تنگه ابوقریب” در نوع خود بی نظیر است و شاید در هیچ یک از فیلم ها با موضوع دفاع مقدس با این حجم از پروداکشن روبرو نبوده ایم. فیلمی که به واسطه صحنه های آن تنها ۶۰ تا ۷۵ دقیقه از رشادت های هشت ساله رزمندگان در جهبه های حق علیه باطل را اما درست روایت می کند.

در فیلم جدید بهرام توکلی حساسیت و التهاب یک فرمانده، انجام وظیفه یک سرباز، غیرت بزرگتر نسبت به کوچکتر، احساس مسئولیت، ترس، شجاعت، رهبری و مهربانی در دل مبارزه و دفاع به تصویر کشیده شده است.

این فیلم آنقدر واقعی و به دور از شعار است که حتی کاش ها و تاسف های رزمندگان در یک قدمی مرگ را روایت می کند تا برای مخاطب امروزی ملموس باشد نه شعاری شود که صرفا بیان شده و تاثیری نداشته باشد.

فیلم تنگه ابوقریب در صحنه های جنگی به شکلی عمل کرده است که تا امروز ندیده ایم و شاید در ادامه هم در اثری نبینیم. شاید آخرین صحنه های واقعی در دل دفاع مقدس مربوط به سریال “در چشم باد” مسعود جعفری جوزانی بود.

صحنه های قطع دست، اصابت گلوله به مغز و قلب، ایجاد انفجار، تشنگی و جست و جو برای آب، صدای گرفته فرمانده ای دلسوز و مهربان که با بازی حمیدرضا آذرنگ درخشان است و یک امیر جدیدی در ژانر دفاع مقدس و در شخصیت رزمنده، “تنگه ابوقریب” بهرام توکلی را به اثری واقعی و بی نظیر در سینمای ایران بدل کرده است.

صحنه پایانی فیلم و گام برداشتن مهدی قربانی در نقش علی پس از فتح تنگه ابوقریب شاید نشان از نسلی است که با رشادت نسل گذشته و آنان که رفته اند قرار است آینده کشور را رقم بزنند.

بهرام توکلی در این فیلم به دور از هر شعار، بهتر از بسیاری از فیلمسازانی که دفاع مقدس را دیده و اثر در موضوع آن ساخته اند عمل کرده است و این نشان از بارقه های امید در نسل جدید فیلمسازان سینمای ایران دارد.

 

انتهای پیام

میزان/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=1027
  • 21 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.