به گزارش سرویس مدیریت شهری افق تهران؛ افزایش هزینههای سرویس مدارس، دردسری جدید برای خانوادهها در آستانه مهر بود.
سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر تهران گفته بود: مبالغی که در زمان حاضر تحت عنوان سرویس مدارس دریافت میشود با مصوبه شورای شهر تهران مغایرت دارد؛ در مصوبه شورای شهر تهران نرخها صریح و روشن است و اگر این الگو را رعایت کنند حتماً اولیاء و شرکتهای خصوصی، راضی خواهند بود اما اینکه خودسر در هر مدرسهای و به هر شیوهای یا نهادهای جدیدی در نرخگذاری دخالت کنند، خلاف اختیارات شورا است.
وی با بیان اینکه “در جلسهای که با آموزش و پرورش داشتیم اعلام کردیم که این اعداد و ارقام غیراصولی است”، متذکر شده بود: آنها هم قبول کردند و قول دادند که اصلاحاتی را انجام دهند و امیدواریم که این اصلاحات را انجام دهند و همانند سنوات گذشته مشکلی نداشته باشیم.
در همین رابطه صادق ستاری فرد؛ سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با تسنیم درباره مشکلات سرویس مدارس متذکر شد: با توجه به مشکلات پیشآمده برای افزایش هزینه سرویس مدارس و با توجه به اینکه تعرفه گذاری و تعیین نرخ به عهده شورای شهر است، به دستور وزیر آموزش و پرورش این مشکل از طریق شهر تهران و رایزنی با شهرداری و شورای شهر مرتفع و هزینه سرویس مدارس تعدیل شد.
اختصاص ۴هزار تاکسی برای رفع مشکل
همچنین یوسف نوری؛ وزیر آموزش و پرورش اخیراً درباره مشکلات سرویس مدارس گفت: پیمانکاران در شهر تهران تمکین نکردند. طبق گزارش مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، تاکسیرانی ۴ هزار تاکسی را در اختیار قرار داده است تا مشکل سرویس رفع شود. متأسفانه سرویس را هم به گردن مدرسه میاندازند در حالی که مدرسه باید کار تعلیم و تربیت را انجام دهد و سرویس یکی از دغدغههای ما شده است.
شهرداری تهران به سرویس مدارس کمک کند
وی در پاسخ به این مطلب که هماکنون مشکل کمبود خودرو برای سرویس مدارس وجود دارد و با وجود ثبتنام در سامانه هنوز سرویس برای دانشآموزان برقرار نشده است، متذکر شد: مدیریت شهری تهران باید به سرویس مدارس کمک کند، آموزش و پرورش نمیتواند سرویس مدارس را به عهده بگیرد، نگران موضوع سرویس مدارس هستیم و آن را پیگیری میکنیم، رایزنی با وزیر کشور و مدیریت شهری تهران انجام شده است، از خبرگزاریها هم تقاضا دارم از شهرداری تهران و شورای شهر موضوع سرویس مدارس را پیگیری کنند.
آنگونه که خانوادهها و پیمانکاران سرویس مدارس میگویند، علت افزایش قیمت سرویس مدارس این بود که قبل از تعیین قیمت از طریق سامانه، قیمت مناسبتری از سوی پیمانکاران اعلام شده بود اما زمانی که گفتند باید در سامانه sns.tehranedu.ir ثبتنام کنید هزینه برای یک یا دو کیلومتر مسافت ۹ میلیون تومان تعیین شد و پس از اصلاح قیمتها حالا دیگر رانندگان نمیپذیرند با این رقم دانشآموزان را جابهجا کنند.
دردسرساز شدن سایت اعلامشده از سوی آموزش و پرورش شهر تهران برای تعیین سرویس مدارس از سوی محمدرضا ولی زاده؛ رئیس اداره توسعه انجمنهای اولیا و مربیان نیز مورد تأیید قرار گرفت و او گفت: این موضوع را مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران هم اعلام کرد و گفت “مدیران مدارس باید موقعیت مدرسه خود را روی نقشه به شکل دقیق تعیین میکردند اما چون این کار دقیق انجام نشده بود و گاهی چند کیلومتر فاصله وجود داشت این موضوع باعث شد نرخ تعیینشده واقعی نباشد، اکنون مدیران مدارس با مراجعه به سامانه موقعیت دقیق مدرسه را ثبت کردند.”
ورود سازمان بازرسی به موضوع سامانه سپند
او همچنین با اشاره درخواست آموزش و پرورش از وزارت کشور برای رونمایی از سامانه سپند طی هفته جاری متذکر شد: با رونمایی از سپند این امکان وجود دارد در مناطقی که پیمانکار خدمات ارائه نمیدهد، خانوادهها از طریق سامانه سپند درخواست سرویس را ثبت کنند و سازمان تاکسیرانی خودرو برای رفتوآمد دانشآموزان اختصاص دهد.
احمد اسدیان؛ معاون نظارت و بازرسی امور سیاسی و قضائی سازمان بازرسی نیز با اشاره به راهاندازی سامانه سپند از سال ۹۸ توسط سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، بازرسانکل استانها را مکلف کرد که به منظور رصد و نظارت بر نحوه اجرای این امر و سامانه مذکور در سطح استانها اقدام کنند.
اسدیان تأکید کرد: بهطور حتم انتقال فرآیند اجرایی سرویس مدارس بر بستر سامانه سپند، امکان سیستمی شدن فرآیندها، افزایش ایمنی سفر و امنیت دانشآموزان، سهولت نظارت و شفافسازی مالی و نظارت مستمر والدین بر رفتوآمد دانشآموزان از طریق نرمافزار تلفن همراه را به همراه دارد.
انتهای پیام/