تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲

اخبار لحظه

لغو اخذ مالیات از صادرات شرکت‌های پتروشیمی آغاز ثبت‌نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد از ۱۸ فروردین صادرات ۴۵ میلیون دلاری غیرنفتی افزایش ۴.۵ درصدی تولید ناخالص داخلی نحوه انتخاب «سبد غذایی» خانوارها در طرح کالابرگ ضرورت توسعه معماری خاص ایرانی اسلامی در ایستگاه‌های مترو افطار فرصت تقویت هویت فرهنگی کپی غیرقانونی اسناد تصویری موزه سعدآباد افتتاح ۴ ایستگاه جدید مترو در تهران افزایش ۵۰ درصدی کرایه تاکسی و بلیط مترو در سال آینده افزایش یارانه‌های نقدی در سال ۱۴۰۳ جزئیات تاخیر واریز حقوق اسفند بازنشستگان تعیین حداقل دستمزد کارگران با فرمول فعلی مغایر قانون ضرورت افزایش پروازها در روزهای آخر سال ضرورت بازگشت کودکان کار اتباع غیرمجاز به کشور خود توصیه‌های تغذیه‌ای برای ایام روزه‌داری محرومیت مجدد هافبک استقلال پیگیری روند اخذ مجوز حرفه‌ای استقلال و پرسپولیس اسپاسم عضلانی نشانه تومور مغزی جزئیات فعالیت دوربین‌های طرح ترافیک در تعطیلات نوروزی رشد تولید با حمایت از جامعه کارگری ضرورت اجرای قانون ساماندهی نیروهای شرکتی و خدمتی از سوی دولت جزئیات سقف برداشت از خودپرداز و کارت‌به‌کارت در ایام نوروز افزایش نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۲ درصد اعلام شرایط جدید بیمه شدن دستفروشان بازگشایی موزه نظامی ارتش در تهران استرس از عوامل موثر بر افزایش وزن فرمول افزایش دستمزد ۱۴۰۳ کارگران مسئولیت اجتماعی عامل چالش توسعه معادن افزایش ۸ درصدی تولید آهن اسفنجی اعلام میزان حق سنوات و عیدی سال آینده عوامل اثر گذار بر بازار مسکن ۱۴۰۳ ضرورت تعطیلی پروازهای چارتری ممنوعیت افزایش نرخ هتل‌ها در ایام نوروز تلاش شورای شهر برای ایجاد سامانه‌ای برای مدیریت محلات افزایش قیمت شدید مرغ و گوشت در بازار

4

علائم کم‌شنوایی و ناشنوایی

  • کد خبر : 101464
  • 28 شهریور 1401 - 14:30
علائم کم‌شنوایی و ناشنوایی
متخصص شنوایی سنجی بیان کرد:‌ عوامل ژنتیکی، عفونت‌های داخل رحمی، مشکلات حین زایمان، بیماری‌های عفونی مزمن گوش و سیگار از عوامل ایجادکننده کم‌شنوایی و ناشنوایی است.

به گزارش سرویس سلامت افق تهران، سعید فراهانی، دکترای شنوایی سنجی در برنامه مادر کودک شبکه سلامت سیما کم شنوایی را یک معلولیت کاملاً پنهان دانست که تشخیص آن تنها با آزمایش‌های خاصی امکان پذیر است، زیرا این بیماری دیده نمی‌شود؛ به همین جهت سیستم‌های نظام سلامت هم کمتر این افراد را مورد بررسی قرار می‌دهند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: متعاقب کم شنوایی در بحث گفتار و یادگیری کودک اختلال ایجاد می‌شود که اختلال می‌تواند یک کودک را کاملا خانه نشین و منزوی کند؛ به همین جهت بسیج نظام سلامت برای حمایت از این عزیزان ضروری است.

فراهانی گفت: کم شنوا کسی است که نمی‌تواند مثل یک فرد طبیعی صداها را بشنود، کم شنوایی به سه دسته ملایم، متوسط و شدید دسته بندی می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر ۱.۵ میلیارد نفر در جهان مبتلا به درجاتی از کم شنوایی هستند که از این تعداد ۴۳۰ میلیون نفر نیازمند مداخلات درمانی هستند.

فراهانی گفت: بر طبق آمار سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر یک میلیارد جوان بین ۱۲ تا ۳۵ سال در معرض خطر کم شنوایی دائم قرار دارند که به لحاظ رعایت نکردن نکاتی مانند صداهایی با شدت بالا (هندزفری و بلند گو) است که در آینده مبتلا به کاهش شنوایی حسی_ عصبی دائم خواهند شد.

کارشناس برنامه به تشخیص و مداخله زودهنگام برای جلوگیری از بوجود آمدن بسیاری از مشکلات شنوایی تاکید کرد و گفت: تربیت شنوایی، گفتار درمانی، استفاده از سمعک و کاشت حلزون به خوبی اثرات کم شنوایی را کاهش خواهد بخشید.
آمارها در کشور نشان می‌دهد از هر هزار تولد ۲.۷ نفر مبتلا به مشکلات شنوایی هستند. در مجموع ۵.۳ میلیون نفر در کشور از مشکلات کم شنوایی و ناشنوایی رنج می‌برند.

کارشناس برنامه عوامل ژنتیکی، عفونت‌های داخل رحمی، مشکلات حین زایمان، بیماری‌های عفونی مزمن گوش در دوران کودکی و…را جزو عوامل ایجاد کننده کم شنوایی و ناشنوایی ذکر کرد و افزود: سیگار را از دیگر عوامل ایجاد کننده کم شنوایی است.

وی مواجهه با صداهای بلند را از دیگر عوامل ایجادکننده کم‌شنوایی دانست.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران از علائمی که خانواده‌ها برای غربال کردن شنوایی کودک خود به آن نیاز دارند این موارد را نام برد و افزود:این کودکان برای اینکه حرفمان را بشنوند خیلی تلاش می‌کنند و چندین بار سوال می‌کنند، در درک کلمات خیلی مهارت ندارند و جواب درستی نمی‌دهند. صدای تلویزیون را بلند می‌کنند.در مدرسه با مشکل رشد تحصیلی مواجهند و در دیکته نویسی تعداد غلط‌های زیادی دارند.

فراهانی متذکر شد:این کودکان چون صدای خودشان را نمی‌شنوند، بلند تر از بقیه صحبت می‌کنند.این کودکان معمولاً به عنوان کودکان حواس‌پرت نام‌گذاری می‌شوند که در واقع به دلیل اختلال شنوایی در آنهاست.

وی با بیان اینکه این کودکان سر را به سمت گوینده می‌چرخانند که تا حد امکان شنوایی بهتری داشته باشند،یادآور شد:‌ از همه مهمتر، رشد مهارت‌های زبانی و گفتاری آنها بسیار کم است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=101464
  • 32 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.