تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲

اخبار لحظه

لغو اخذ مالیات از صادرات شرکت‌های پتروشیمی آغاز ثبت‌نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد از ۱۸ فروردین صادرات ۴۵ میلیون دلاری غیرنفتی افزایش ۴.۵ درصدی تولید ناخالص داخلی نحوه انتخاب «سبد غذایی» خانوارها در طرح کالابرگ ضرورت توسعه معماری خاص ایرانی اسلامی در ایستگاه‌های مترو افطار فرصت تقویت هویت فرهنگی کپی غیرقانونی اسناد تصویری موزه سعدآباد افتتاح ۴ ایستگاه جدید مترو در تهران افزایش ۵۰ درصدی کرایه تاکسی و بلیط مترو در سال آینده افزایش یارانه‌های نقدی در سال ۱۴۰۳ جزئیات تاخیر واریز حقوق اسفند بازنشستگان تعیین حداقل دستمزد کارگران با فرمول فعلی مغایر قانون ضرورت افزایش پروازها در روزهای آخر سال ضرورت بازگشت کودکان کار اتباع غیرمجاز به کشور خود توصیه‌های تغذیه‌ای برای ایام روزه‌داری محرومیت مجدد هافبک استقلال پیگیری روند اخذ مجوز حرفه‌ای استقلال و پرسپولیس اسپاسم عضلانی نشانه تومور مغزی جزئیات فعالیت دوربین‌های طرح ترافیک در تعطیلات نوروزی رشد تولید با حمایت از جامعه کارگری ضرورت اجرای قانون ساماندهی نیروهای شرکتی و خدمتی از سوی دولت جزئیات سقف برداشت از خودپرداز و کارت‌به‌کارت در ایام نوروز افزایش نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۲ درصد اعلام شرایط جدید بیمه شدن دستفروشان بازگشایی موزه نظامی ارتش در تهران استرس از عوامل موثر بر افزایش وزن فرمول افزایش دستمزد ۱۴۰۳ کارگران مسئولیت اجتماعی عامل چالش توسعه معادن افزایش ۸ درصدی تولید آهن اسفنجی اعلام میزان حق سنوات و عیدی سال آینده عوامل اثر گذار بر بازار مسکن ۱۴۰۳ ضرورت تعطیلی پروازهای چارتری ممنوعیت افزایش نرخ هتل‌ها در ایام نوروز تلاش شورای شهر برای ایجاد سامانه‌ای برای مدیریت محلات افزایش قیمت شدید مرغ و گوشت در بازار

3

ضرورت تفکیک وزارت صمت

  • کد خبر : 101436
  • 28 شهریور 1401 - 10:03
ضرورت تفکیک وزارت صمت
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر تفکیک وزارت صمت صورت بگیرد اقدامات لازم در حوزه بازرگانی و تولید با تمرکز و کیفیت بهتری انجام می‌گیرد و قطعاً نتایج بهتری رقم خواهد خورد.

به گزارش سرویس سیاسی افق تهران، لطف‌الله سیاهکلی در رابطه با تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهارکرد: در حال حاضر همه متوجه شده‌اند که کار وزارت صنعت را نمی‌توان با این منوال ادامه داد و برنامه‌های آن را اجرایی کرد. رئیس‌جمهور نیز به همین علت به مجلس اعلام کرد بنای جداسازی این وزارتخانه را دارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: این موضوع نشان می‌دهد وزارت صمت آنقدر بزرگ است و گرفتاری‌های متعددی دارد که رسیدگی به همه امور مربوطه در آن مقدور نیست چراکه اساساً در این مسیر نمی‌توان به توسعه و تقویت تولید پرداخت.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امروز بخش بازرگانی و تنظیم بازار، حجم زیادی از وقت و انرژی وزیر صمت و تیم او را می‌گیرد. با توجه به شرایطی که امروز در کشور داریم و اقداماتی که در راستای اصلاحات اقتصادی در دست انجام است به صورت مداوم در بازار دچار مشکل می‌شویم و وزیر به جهت حل این مشکلات از انجام کارها و اقدامات اصلی باز می‌ماند.

سیاهکلی تصریح کرد: در حال حاضر وزیر صمت با توجه به رسیدگی و رفع مشکلات روزمره بازار، زمانی برای پیشبرد برنامه‌های این حوزه ندارد. همین یک دلیل برای آنکه این وزارتخانه تفکیک شود کافی است.

وی افزود: از طرف دیگر بیش از ۳۰ وظیفه می‌توان در وزارت بازرگانی تعریف کرد که هیچ دخل و ارتباطی به صنعت ندارد و به همین میزان می‌توانیم وظیفه در حوزه صنعت تعریف کنیم که به بازرگانی مربوط نیست. با این وجود این دو حوزه در کنار هم ذیل یک وزارتخانه قرار گرفته اند و این دلیل دیگری است که وزارت صمت باید تفکیک شود چرا که بسیاری از اقدامات در آن به یکدیگر ارتباطی ندارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر تفکیک صورت بگیرد اقدامات لازم در حوزه بازرگانی و تولید با تمرکز و کیفیت بهتری انجام می‌گیرد و قطعاً نتایج بهتری رقم خواهد خورد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تفکیک وزارت صمت راه چاره‌ای برای حفظ فاطمی امین در وزارتخانه مذکور به شمار می‌رود؟ عنوان کرد: من چنین اثباتی ندارم که دولت می‌خواهد وزیر فعلی را حفظ کند یا برای حفظ شخص، موضوع تفکیک را مطرح کرده باشد. دولت دو وزارتخانه را تعریف خواهد کرد که برای هر یک از آنها وزیری به مجلس معرفی می‌شود.

سیاهکلی در واکنش به این سوال که آیا تفکیک در مجلس رأی خواهد آورد، پاسخ داد: باید ببینیم پروسه تفکیک به چه نحوی صورت می‌گیرد اما با توجه به اینکه دولت موافق است و نمایندگان زیادی از مجلس نیز موافقت خود را اعلام کرده اند پیش بینی می‌شود این موضوع در صحن رأی خواهد آورد.

وی در رابطه با ابهام و نگرانی‌ها مبنی بر اینکه تشکیل مجدد وزارت بازرگانی به تولید کشور ضرر خواهد زد گفت: واردات یک کلید واژه دارد و آن کلید واژه «تنظیم بازار» است. از طرف دیگر در برخی از امور و کالاها، تولید ما به اندازه نیاز نیست. در چنین شرایطی چه کسی مدافع حقوق مشتری و مردم خواهد بود.

سیاهکلی تصریح کرد: نباید یک طرفه قضاوت کنیم. نکته مهم آن است که صرفاً حمایت کردن از تولید موجب نادیده گرفته مردم و مشتری خواهد شد. ما از تولید حمایت می‌کنیم تا بازار را اشباع کند اما اگر تولید پاسخگوی نیاز مردم و بازار نباشد کمبودها باید با واردات جبران شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای مثال در حوزه برنج اگر واردات نداشته باشیم آیا تولید کنندگان داخلی همه نیاز کشور را پاسخگو خواهند بود، خیر. مصرف برنج در کشور بیشتر از میزان تولید آن است. در مورد محصولات دیگر همچون گندم یا لوازم خانگی نیز چنین شرایطی وجود دارد.

وی تاکید کرد: باید دقت کنیم که بازار با تولید داخلی تنظیم می‌شود یا خیر؛ اگر تنظیم و پاسخگویی به نیاز داخلی صورت می‌گیرد واردات اتفاق نخواهد افتاد اما اگر کمبودی وجود داشته باشد باید واردات داشته باشیم تا بازار با مشکل مواجه نشود و برای این موضوع نیازمند وزارت بازرگانی هستیم.

سیاهکلی در پاسخ به این سوال که تشکیل وزارت بازرگانی مانع قدرت گرفتن حوزه تولید خواهد شد؟ بیان کرد: خیر. نه تنها وزارت بازرگانی مانع قدرت گرفتن تولید داخلی نمی‌شود بلکه برعکس این اتفاق می‌افتد چرا که وزیر صنعت و معدن می‌تواند صرفاً بر روی تولید تمرکز کند. در چنین شرایطی قطعاً نتایج بهتری رقم خواهد خورد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در مورد اینکه تفکیک وزارت بازرگانی با کوچک سازی دولت تناقض خواهد داشت، خاطرنشان کرد: باید بدانیم کوچک سازی دولت کلید واژه غلطی است. کلیدواژه درستی که باید در این زمینه استفاده کنیم چابک سازی دولت است.

وی تاکید کرد: شاید جایی نیاز باشد دولت بزرگ شود و این بزرگ کردن دولت اشکالی ندارد. نکته این است که بزرگ یا کوچک شدن با چابک شدن تفاوت دارد. دولت نباید کوچک شود بلکه باید در راستای چابک شدن آن اقداماتی صورت بگیرد.

سیاهکلی با تاکید بر اینکه کوچک سازی با چابک سازی مترادف نیست گفت: ممکن است جایی با بزرگ کردن دولت، چابکی مطلوب رقم بخورد. باید بدانیم چابک سازی باید در اولویت باشد تا دولت بتواند در حوزه‌های مختلف به موقع در صحنه حاضر شود.

وی در پایان بیان کرد: متأسفانه استفاده از برخی واژگان نادرست ما را به اشتباه می‌اندازد. باید توجه داشته باشیم که کوچک سازی لزوماً معیار چابک سازی نیست.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=101436
  • 14 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.